In het kort
- Wicked.com leidt gebruikers door een drukfout naar een site voor volwassenen.
- Mattel erkent de fout en verzekert onmiddellijke actie om de situatie recht te zetten.
- De poppen zijn verwijderd uit de schappen van internetverkopers en ouders wordt geadviseerd ze weg te gooien of buiten het bereik van kinderen te houden.
Er is een belangrijk verschil tussen Wicked.com en WickedMovie.com. Door een drukfout heeft Mattel per ongeluk “Wicked.com” vermeld op de verpakking van hun nieuwe zingende poppen die gebaseerd zijn op de Universal Pictures Wizard of Oz prequel-film. De eigenlijke website voor de film is WickedMovie.com, terwijl Wicked.com gebruikers doorverwijst naar een site voor volwassenen.
Bezoekers van Wicked.com krijgen een melding dat de pagina seksueel expliciete inhoud bevat die alleen toegankelijk is voor volwassenen ouder dan 18 jaar. Mattel erkent de fout en betuigt spijt in een verklaring aan Associated Press. Ze verzekeren onmiddellijke actie om de situatie recht te zetten, hoewel specifieke details onduidelijk blijven.
Reactie van verkopers en het publiek
Verschillende online retailers zoals Amazon en Target.com hebben de poppen uit hun schappen verwijderd. Mattel adviseert ouders die poppen hebben gekocht met de onjuiste verpakking deze weg te gooien of buiten bereik van kinderen te houden. De poppen zijn bedoeld voor kinderen vanaf vier jaar.
Invloed op de film en de marketing
Sociale media accounts, zoals LibsofTikTok, dat bekend staat om zijn conservatieve standpunten, hebben geprobeerd munt te slaan uit de fout en suggereren dat er mogelijk opzet achter de fout zit. Hoewel dit incident een uitdaging vormt voor Mattel, kan Universal Pictures profiteren van de onverwachte publiciteit rond de website van de film. De film, met acteurs Ariana Grande, Cynthia Erivo en Jonathan Bailey, zal op 22 november in de bioscoop verschijnen.