Hoe komt het dat we meer in de file staan terwijl er minder verkeer rondrijdt?

Nog nooit eerder waren er zo veel files op Vlaamse snelwegen dan de afgelopen maanden, blijkt uit gegevens van Vlaams Verkeerscentrum. Opmerkelijk, gezien het verkeer almaar verder afneemt.

Waarom is dit belangrijk?

Telewerken en stijgende brandstofprijzen dringen het Belgisch verkeer almaar terug. Het personenverkeer op Vlaamse wegen daalde in september met 4,5 procent: het meeste sinds 2011. Toch nemen de files op Vlaamse snelwegen almaar toe. Volgens het Vlaams Verkeerscentrum zou dat het resultaat zijn van aanpassing in gedrag…

Voor de gegevens, berekende het Vlaams Verkeerscentrum de filezwaarte. Dat is de gemiddelde filelengte gecombineerd met de fileduur, uitgedrukt in kilometeruren.

De essentie

  • Het is al van 2015 geleden dat er nog zo weinig verkeer was. Een mogelijke reden daarvoor is de integratie van telewerken en stijgende brandstofprijzen.
  • Toch waren er nog nooit zoveel files. In september lag de filezwaarte op Vlaamse hoofdwegen gemiddeld op 917 kilometeruren. Het hoogste cijfer van die maand sinds de metingen in 2011.

De redenen

  • Het vrachtverkeer is de afgelopen maanden gestegen. Dat zou het gevolg zijn van de toegenomen leveringen aan huis, die tijdens de coronacrisis boomden. Daarnaast nemen vrachtwagens veel ruimte in, waardoor minder verkeer niet meteen minder plaats op de weg betekent.
  • Werkzaamheden spelen ook een rol. Bijvoorbeeld wanneer er wordt gewerkt aan het viaduct in Merksem, kan dat al rap een hele dag file opleveren aan de Antwerpse ring. Als er dan nog eens een ongeval gebeurt, is het hek helemaal van de dam.
  • Verder bepalen weersomstandigheden ook ons rijgedrag. Hoewel we de laatste tijd daarover niet te klagen hebben, viel er op sommige plaatsen in het land toch veel regen uit de lucht. Dat zorgde voor meer ongevallen, en dus langere files.

Volgens het Vlaams Verkeerscentrum ontstaan files niet enkel door mensen op weg van of naar het werk.

  • “De tijd dat we een kalme periode hadden tussen de ochtend- en avondspits, is allang voorbij. Er is ook een grote groep die onderweg is naar de supermarkt, familie, hobby, enzovoort. Dat vertaalt zich al jaren in de toegenomen drukte doorheen de dag”, luidt het. “Woensdagnamiddag is er veel file, en ook op vrijdagavond begint de spits al voor de middag.”

Ook belangrijk

  • Om een drukke avondspits te vermijden, vertrek je best zo vroeg mogelijk op het werk. Hoe later op de werkweek, hoe zwaarder de files worden.
  • Wie veel telewerkt, blijft best op donderdag thuis. Dan is de zwaarste ochtendspits van de week, gevolgd door maandag en dinsdag.

(ddw)

Meer
Lees meer...
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK