Meerkat, het was de meest gehypete smartphone-applicatie van de maand maart. Iedereen had het erover, die ene app waarmee je kon livestreamen met één druk op je smartphonescherm. Zou het de volgende Snapchat, Whatsapp of zelfs Twitter worden? We zijn intussen twee weken verder, en het antwoord is waarschijnlijk ‘neen’.
Als je op innovatie- en muziekbeurs South By Southwest in Austin, Texas de aanwezigen kan overtuigen, dan heb je als applicatiemaker al een belangrijke stap gezet. Het krioelt er namelijk van de journalisten en influencers, en dus kan je meteen een groot publiek bereiken. De makers van Meerkat slaagden erin, binnen enkele dagen was iedereen in Austin aan het ‘meerkatten’, en de ontwikkelaars wisten hun slag te slaan: ze haalden 14 miljoen dollar aan investeringen op van enkele grote namen in Silicon Valley.
Maar de hype op SXSW worden, betekent niet dat je ook onmiddellijk de wereld verovert. Uit cijfers van analistenfirma App Annie kunnen we opmaken dat Meerkat nooit de echte hype geweest is die sommigen ervan maakten. Nooit heeft de app zich in een belangrijke markt als de Verenigde Staten in de top 50, 100 of zelfs maar 150 van de downloadlijstjes weten te nestelen. De laatste week is de app in het Verenigd Koninkrijk zelfs helemaal uit de top 1.500 verdwenen, en ook in de Verenigde Staten is de daling ingezet.
Twitter en Periscope
En dan is er nog die speciale band die Meerkat had met sociaalnetwerksite Twitter. Dankzij de Twitter-integratie wist Meerkat erg snel naam en faam te maken, maar dat duurde niet lang. Twitter blokkeerde Meerkats toegang tot de social graph, en kondigde zelf de overname aan van een soortgelijke app: Periscope. Enkele dagen later bracht Twitter de eigen livestreamingapp uit, en met groot succes.
In de goeie week dat Periscope online staat, weet het zich in de Verenigde Staten stabiel in de top 50 van het iOS-downloadlijstje te vestigen, en ook in België blijft het mooi in de top 100 staan. Het is ook in diezelfde periode dat de teloorgang van Meerkat zich heeft ingezet.
Meerkat-topman Ben Rubin vertelt aan technologiesite The Verge dat de daling in de downloadlijstjes niet abnormaal is. “We hebben simpelweg boven onze stand geleefd, en nu de aandacht en promotie van de pers verdwijnt zakken we naar onze echte plaats weg”, zo vertelt hij. “We staan ook niet meer als featured app in de Apple Store. Daar hebben we een week gestaan, en dat heeft echt ongelooflijk veel downloads opgeleverd.”Third day. pic.twitter.com/xnBd27zTvC
— Dan Frommer (@fromedome) March 29, 2015