Meisjes die sporten hebben 50 procent meer kans op topjob, maar duizenden missen kansen door ongelijkheid

Meisjes die aan buitenschoolse sporten doen, hebben tot 50 procent meer kans om later een topjob te bemachtigen — een voordeel vergelijkbaar met een universitair diploma. Toch blijkt uit nieuw onderzoek dat miljoenen meisjes wereldwijd deze kans mislopen door structurele ongelijkheid in de sport.

In het Verenigd Koninkrijk missen meisjes gemiddeld 1,4 uur sport per week vergeleken met jongens. Dat komt neer op 280 miljoen verloren sporturen per jaar, vooral door financiële drempels en een gebrek aan toegang tot sportfaciliteiten. Zo’n 340.000 meisjes worden uitgesloten van sport door deze structurele barrières.

Sporten bouwt skills voor het leven

Volgens onderzoekers helpt sport meisjes niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Ze ontwikkelen veerkracht, zelfvertrouwen en leiderschapsvaardigheden – allemaal cruciaal op de arbeidsmarkt. Sport helpt jongeren om met druk om te gaan en nieuwe uitdagingen aan te durven.

Toch stoppen veel meisjes vanaf hun 11de met sporten in teams en kiezen ze voor individuele activiteiten, zoals fitness. Daardoor missen ze kansen om samen te werken en leiderschap te ontwikkelen.

Seksisme, ongelijkheid en gemiste miljarden

Professor Stacey Pope (Durham University) wijst op een “hardnekkige ongelijkheid” tussen jongens en meisjes in sportdeelname. Meisjes ervaren vandaag nog steeds dezelfde barrières als hun moeders en grootmoeders. Denk aan voorrang voor jongensteams, beperkte speeltijd en seksistische opmerkingen tijdens trainingen.

“Sommige meisjes meldden zelfs seksuele intimidatie tijdens sportmomenten,” zegt Pope. “Dat ondermijnt hun motivatie én veiligheid.” Volgens het onderzoek zou volledige sportparticipatie door meisjes tegen 2035 maar liefst 6,5 miljard pond (7,5 miljard euro) aan economische én gezondheidswinst opleveren.

Wat wordt eraan gedaan?

De Britse regering investeert 400 miljoen pond in sportinfrastructuur en wil het schoolcurriculum hervormen om gelijke toegang tot sport te garanderen. Ook mediabedrijven worden aangesproken. Sky, dat het onderzoek bestelde, pleit voor belastingvoordelen voor producties rond vrouwensport.

Meer zichtbaarheid van vrouwelijke atleten werkt: meer dan de helft van de meisjes zegt geïnspireerd te zijn door vrouwelijke sporters, en twee derde voelt zich meer welkom in sport als ze diversiteit ziet op het scherm.

Meer
Lees meer...