Geschreven met input van Pinkcube
Na een lange periode stilte en leegte in de beurshallen, worden deze ruimtes langzamerhand weer gevuld met bedrijven die staan te popelen om hun bedrijf te presenteren. Dit is hét moment om beursbezoekers te laten zien welke ontwikkelingen jouw bedrijf heeft doorgemaakt tijdens coronaperiode. Kortom, het is tijd om in het oog te springen op de beurs. Hoe je dat doet? Dat lees in dit lijstje met tips.
Tip 1: blijf trouw aan de huisstijl
Als er iets belangrijk is op een beurs, dan is het dat bezoekers jouw bedrijf herkennen. Daarbij is consistentie key. Gebruik de stijl die ook terugkomt in alle offline en online marketinguitingen. Bijvoorbeeld de kleuren en symbolen die terugkomen in folders, nieuwsbrieven, op je website of in berichten op socials. Laat deze huisstijl terugkomen in het stand design, in de kleding van medewerkers, in bedrukte give-aways en in folders die je uitdeelt. Hoe meer consistentie je aanhoudt, hoe makkelijker bezoekers jouw bedrijf in één oogopslag herkennen.
Tip 2: zet een beleving neer
Rondjes lopen en praatjes maken. Dat is hoe de gemiddelde beursdag eruit ziet. Maar wil je echt opvallen bij bezoekers? Zorg dan dat er iets te doen is bij jouw stand. Zet bijvoorbeeld een productbeleving neer via een VR-bril of houdt op vaste tijden een demonstratie. Op die manier maak je bezoekers nieuwsgierig en wakker je enthousiasme aan. Na de demonstratie kun je dit enthousiasme vasthouden door iets uit te delen. Introduceer je bijvoorbeeld een nieuw koffieapparaat? Geef ze dan een gratis kopje barista koffie en deel een mooie mok uit.
Tip 3: weg met papieren visitekaartjes
Tijden zijn veranderd. Waar we voorheen alles met pen en papier deden, maken we nu meer ruimte voor online communicatie. Zo ook op het gebied van visitekaartjes. Zo kun je op jouw telefoon een QR-code aanmaken. Deze laat je vervolgens scannen door de bezoeker. Op het telefoonscherm van de bezoeker popt jouw profiel met contactgegevens op. De bezoeker kan de contactgegevens opslaan en in zijn of haar telefoon zetten. Wil je innovatief combineren met traditioneel? Deel dan bijvoorbeeld pennen uit met daarop een QR-code bedrukt die verwijst naar jouw persoonlijke profiel.
Tip 4: wees origineel
Alles valt of staat met originaliteit. In het oog springen. Opvallen. Zo ook als het op de kleding van medewerkers aankomt. Zoals je eerder al las is het belangrijk om consistentie aan te houden en binnen de huisstijl te blijven, maar dat betekent niet dat je binnen deze kaders kunt uitpakken. We nemen kleding van medewerkers op de beurs als voorbeeld. Je kunt kiezen voor een nette polo met logo en huisstijlkleuren en daarop iets van het beursthema terug laten komen. Meestal is een quote met humor een echte publiekstrekker.
Wat dacht je van polo’s met elk een goede woordgrap op de achterkant? Gegarandeerd dat je daarmee opvalt.
Tip 5: val op met je houwtouw
Op de beurs dragen veel mensen een speldje met de naam van het bedrijf daarop bedrukt. Niet bepaald opvallend en zelfs een beetje suf. Wil je echt opvallen? Hang dan een opvallende houwtouw bedrukt met logo en huisstijlkleuren om bij medewerkers. Om het af te maken kun je een uniek kaartje laten ontwerpen die in de badgehouder van je houwtouw past. Bovendien kun je tegenwoordig ook eco-varianten kopen. Deze varianten zijn gemaakt van gerecycled polyester en dus een stukje vriendelijker voor het milieu. Een eco houwtouw past daarom perfect binnen een duurzaamheidsstrategie.
In deze vijf tips lees je dat je met het doorvoeren kleine tweaks gemakkelijk kunt opvallen op de beurs. Zorg bijvoorbeeld voor consistentie in alle offline en online uitingen op de beurs en zet tegelijkertijd een unieke beleving neer voor bezoekers. Of je nou een demonstratie houdt of gadgets zoals een VR-bril inzet om kennis te maken met jouw producten of diensten, zolang er maar iets te beleven valt voor de bezoeker. Daarnaast kun je opvallen met online interactieve visitekaartjes en unieke beurskleding en accessoires zoals houwtouw’s. Kortom, in het oog springen op de beurs wordt een makkie.