Meta koopt belang in moederbedrijf Ray-Ban en zet zwaar in op slimme brillen

Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft een belang van bijna 3 procent genomen in EssilorLuxottica, het bedrijf achter Ray-Ban. Met deze miljardeninvestering wil Meta zijn positie in de markt van slimme brillen versterken en verder inzetten op AI-gestuurde wearables.

Volgens bronnen van Reuters bedraagt de investering zo’n 3 miljard euro. De aankoop past binnen de bredere strategie van Meta om zijn AI-ecosysteem uit te breiden, onder meer via draagbare technologie. Meta hoopt zo nieuwe doelgroepen aan te spreken en minder afhankelijk te worden van sociale media.

Mogelijke verdere investeringen

Volgens Bloomberg News overweegt Meta om in de toekomst nog meer aandelen van EssilorLuxottica te kopen. Zo zou het belang kunnen stijgen tot ongeveer 5 procent. De plannen komen er na het succes van de Ray-Ban Meta-brillen, die in 2023 gelanceerd werden. Van die slimme brillen gingen ondertussen al miljoenen exemplaren over de toonbank.

Slimme brillen als speerpunt

Meta zet steeds zwaarder in op slimme brillen als toekomstig groeidomein. Vorige maand kondigde het bedrijf nog een samenwerking aan met Oakley voor de ‘Oakley Meta HSTN’, een slimme bril met ingebouwde handsfree camera, open luidsprekers, waterbestendigheid en integratie van Meta AI.

EssilorLuxottica-CEO Francesco Milleri liet eerder al verstaan dat zijn bedrijf de productiecapaciteit voor slimme brillen wil opdrijven.

Meer
Lees meer...