N-VA gaat één dag voor verkiezingen heel Vlaanderen overspoelen via sociale media

Bart De Wever en co willen op 24 mei, één dag voor de verkiezingen, alle sociale media in Vlaanderen echt overspoelen met één en dezelfde boodschap. Facebook, Twitter, Tumblr, overal rekruteren ze fans, om via Thunderclap, een krachtige socialemediatool, op dat éne moment iedereen te overdonderen. De afgelopen maanden bouwde de partij keihard aan een aanwezigheid op Facebook en Twitter, met dat ultieme doel: een communicatietsunami een dag voor de verkiezingen.

Vlak voor het begin van de sperperiode gooide de N-VA zo maar eventjes 300.000 euro tegen een compleet digitale reclamecampagne. “N-VA kocht het internet gewoon”, was de ietwat schampere conclusie op andere partijhoofdkwartieren. Want effectief, vooral de golf korte YouTube-filmpjes met N-VA-boodschappen “van gewone mensen”, rolde niet onopgemerkt over Vlaanderen. Herinner u het “Kris wil zich veilig voelen”-stukje, dat tientallen keren werd nagemaakt op YouTube. 

Doel van de 300.000 euro: een digitale fanbase bouwen

Maar het doel van de N-VA-campagne was toen niet zozeer airplay of views krijgen, maar wel een netwerk van fans op sociale media bouwen. En dat lukte wonderwel. De partij schoot omhoog op Twitter, waar het vandaag 13.000 volgers heeft. Maar op Twitter zijn de boegbeelden belangrijker, mensen zoals Peter Dedecker of Siegfried Bracke hebben daar een schare trouwe fans. En met die fanbase hebben ze zich een potentiële communicatiebazooka gekocht.

Het was vooral de Facebook-account van de N-VA die als een raket naar boven schoot door de 300.000 euro: van zo’n 12.000 naar 32.000 likes. Daarmee sprong N-VA in één keer over Groen, dat tot dan toe op Facebook altijd de grootste was geweest. “Het was een onderdeel van de campagne om zoveel mogelijk van onze fans, militanten en sympathisanten via sociale media bijeen te brengen. En dat is erg goed gelukt”, zegt N-VA-woordvoerder Joachim Pohlmann.

Die grote groep volgers op Twitter en Facebook wordt nu de sleutel in een stoutmoedige strategie voor sociale media, die de partij één dag voor de verkiezingen in een unieke positie moet zetten. Want betaald adverteren op sociale media mag sinds de sperperiode niet meer, maar de N-VA denkt helemaal geen advertenties nodig te zullen hebben om op 24 mei Vlaanderen te overspoelen. Ze hebben hun grote digitale fanbase immers al. En Thunderclap als geheime wapen.

Thunderclap, een politieke bazooka op sociale media 

Thunderclap is de moderne versie van een volksmenner: een tool die het mogelijk maakt dat duizenden mensen (op sociale media) plots allemaal hetzelfde zeggen tegen hun omgeving, hun vrienden, familie en kennissen. Je schrijft je in met je Twitter-, Facebook- of Tumblr-account en dan, op het moment dat de ‘Thunderclap’ afloopt, verspreid je allemaal dezelfde boodschap. En zo wil N-VA op zaterdag 24 mei om negen uur ’s ochtends haar boodschap brengen. Gratis, want in plaats van advertentie te kopen (wat niet meer mag), zijn het de fans die samen met de militanten en de kopstukken hun vrienden allemaal aanspreken.

“Bedoeling is inderdaad dat onze leden, onze fans op Facebook en onze volgers op Twitter, voor die ‘Thunderclap’ hun account opstellen. Ze moeten zich via die tool inschrijven. We zijn gisteren eraan begonnen en het loopt als een trein. We gaan er geen cijfer op plakken, maar dat het potentieel om heel veel Vlamingen kan gaan, die we zo één dag voor de verkiezingen gaan bereiken, is wel duidelijk”, zegt Pohlmann.

Het kan in de miljoenen lopen

De actie afdoen als digitale drukdoenerij of iets marginaal zou niet verstandig zijn. Want een blik op de pure cijfers leert dat het potentieel gigantisch is. Gisterenavond hadden zich al 385 fans ingeschreven om deel te nemen aan de Thunderclap. En die 385 hebben samen al bijna 175.000 volgers of vrienden op sociale media. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat die allemaal bereikt zullen worden op de 24ste mei, maar het geeft een idee over welk potentieel het gaat. Luidop durven ze het niet te zeggen, maar de partij droomt toch wel van cijfers die in de miljoenen lopen. Van potentieel bereik weliswaar. Niet iedereen zal op de zaterdag voor de verkiezingen zijn Facebook of Twitter openen. Maar doe je dat wel, dan is de kans dus groot dat iemand met wie je verbonden bent, voor N-VA ‘adverteert’ die dag.

“Bedoeling is echt dat iedereen die op 24 mei zijn Facebook of Twitter open doet, onze boodschap te zien krijgt. En op dit moment hebben onze grote kleppers zelfs nog niet ingetekend. Peter Dedecker, Johan Vanovertveldt, die moeten er allemaal nog bijkomen. Dus we verwachten hier echt veel van”, zegt de woordvoerder.

En uiteraard gebruikt Obama ook Thunderclap

Thunderclap bestaat sinds 2012. De eerste actie die uitgerold werd, was er eentje van Human Rights Watch, die Saudi-Arabië bekritiseerde omdat die geen vrouwen meenamen naar de Olympische Spelen in Londen. Ondertussen is het zeker voor ngo’s een handige tool gebleken om onderwerpen op de agenda te zetten en aandacht voor onderbelichte thema’s te krijgen.

En uiteraard gebruikt de politiek in de Verenigde Staten de tool om boodschappen te verspreiden. Zo organiseerde het Witte Huis vorig jaar een Thunderclap om actie te voeren tegen de te lakse wapenwetgeving in de VS, die jaarlijks aan duizenden het leven kost.

En wat komt er precies?

Welke boodschap de N-VA op 24 mei dan precies gaat verspreiden? Wel, dat u een fundamentele keuze moet maken tussen het N-VA-model en het PS-model. En hoe ze dat juist zien. Hier is de volledige tekst te lezen. 

Meer
Lees meer...