Iedereen kent ondertussen het logo van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Als je het niet kent van de organisatie zelf, dan vast wel van verschillende kledingmerken. Zij worden steeds rijker door het logo, terwijl NASA zelf er niets aan verdient.
Een trui of T-shirt met het logo van de ruimtevaartorganisatie NASA heb je vast al eens in een kledingwinkel zien liggen óf je hebt er zelf een. Kledingketens zoals H&M, Primark en Zara lanceerden ooit een collectie met het alom bekende NASA-logo. Zij worden steeds rijker door die succesvolle collecties terwijl de ruimtevaartorganisatie er geen cént aan verdient.
NASA als overheidsinstelling
NASA zelf mag gewoonweg niets verdienen aan de verkoop van het logo. Dat komt omdat de organisatie een overheidsinstelling is. Maar bedrijven mogen het wel gebruiken. Een voorwaarde is wel dat NASA het gebruik van zijn logo moet goedkeuren.
“Het logo mag bijvoorbeeld niet in verband worden gebracht met andere logo’s, omdat NASA geen merken wil voortrekken. De letters mogen niet veranderd worden. En de twee NASA-logo’s mogen niet door elkaar worden gebruikt, omdat ze uit een ander tijdperk komen”, vertelt Bart Ulrich, marketingverantwoordelijke bij NASA, aan RTL Z.
Twee logo’s
Het originele logo van NASA werd gemaakt in het jaar 1959, een jaar nadat de ruimtevaartorganisatie ontstond. Dat logo kreeg vaak de bijnaam ‘meatball’. NASA gebruikte het logo vervolgens 16 jaar lang. Toen vond de organisatie dat het tijd was voor iets nieuw.
In 1975 lanceerde de ruimtevaartorganisatie een nieuw logo dat bestond uit de vier letters van het woord NASA. Het zou modernisering moeten uitstralen, maar in 1992 besloot de organisatie om terug te grijpen naar het originele logo. Beide logo’s kan je nu terugvinden op kledingmerken.
Retro
De Amerikaanse ruimtevaartexpert Dwayne Day denkt dat het de populariteit toeneemt door de retro uitstraling. Dat is ook het geval bij merken, zoals Coca-Cola en Kodak.
Maar ook films dragen volgens Day bij aan die immense populariteit rond NASA. Denk maar aan de film Hidden Figures die deels werd opgenomen in de kantoren van de ruimtevaartorganisatie. Het logo van NASA is in de film ontzettend veel te zien.
“Wat die films laten zien is dat het NASA-merk tegelijkertijd nostalgisch als futuristisch, patriottisch en apolitiek zijn. Daarnaast is het ‘een wereldmerk’ en is landen op de maan, vliegen rond Jupiter en Mars en Pluto ontdekken heel cool”, vertelt Day in The Space Review.