Nederland gaat strijd aan tegen 1 %-motorclubs en dat kan verregaande gevolgen hebben voor ons

Na jaren procederen is het Nederlandse gerecht er voor het eerst in geslaagd om een criminele motorclub, Bandidos, te verbieden. Nederlands minister van Justitie Ferd Grapperhaus (CDA) gaf aan dat hij tevreden was met de uitspraak die hij zag “als een waarschuwing voor de andere clubs”. Het parket van Nederland bekijkt momenteel hoe ze de clubs No Surrender en concurrent Satudarah kunnen verbieden. Maar wat zou zo’n verbod betekenen voor de veiligheid in ons land?

Henk Kuipers, de baas van de Nederlandse 1 %-motorclub No Surrender, die ook chapters heeft in België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Spanje en de VS, zit in voorhechtenis vast. 1 %-motorclubs zijn organisaties, waarvan de leden zichzelf buiten de wet stellen. Hun doel is niet om op zondag motorritjes te doen, maar ‘terrein’ te winnen op andere clubs, horecazaken in te palmen en op een onrechtmatige manier geld te verdienen.

Kuipers wordt verdacht van onder andere afpersing voor bijna een miljoen euro, zware mishandelingen, diefstal met geweld en het vervalsen van een loonstrookje. Dat meldt de Nederlandse krant Algemeen Dagblad.

Het Nederlandse gerecht beschuldigt Kuipers er nu van aan het hoofd te staan van een criminele organisatie. Het Openbaar Ministerie (OM), het Nederlands parket, stelt dat Kuipers als een soort incassobureau fungeerde en dat hij niet terugdeinsde voor ernstige bedreigingen in clubkleren.

De jongste maanden werd deze zware jongen gevolgd door de onconventionele omroep PowNed voor een webserie ‘Captain Henk’. De laatste aflevering verscheen gisteren op YouTube. Begin deze maand werd Kuipers opgepakt in zijn woning in Emmen in de Nederlandse provincie Drenthe.

Nederland wil 1 %-motorclubs verbieden

Het Nederlands OM bekijkt nu de mogelijkheden om No Surrender te verbieden. Nederlands minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus (CDA) liet al verstaan dat hij No Surrender en concurrent Satudarah wil aanpakken.

Vorige maand werd de motorclub Bandidos al verboden bij onze noorderburen. De rechter in Utrecht sprak van een “cultuur van wetteloosheid” binnen de organisatie “die gericht is op het plegen, ondersteunen en stimuleren van geweld”. Het verbod geldt in heel Nederland voor zowel de nationale als internationale afdelingen van Bandidos. De afdelingen van de club zullen verkocht worden.

Primeur in Nederland

Grapperhaus sprak van “een hele goede uitspraak”: “Het Openbaar Ministerie heeft een optimaal resultaat bereikt. Het is goed dat we laten zien dat ‘outlaw’ motorbendes geen vrij spel hebben.”

De Bandidos gaan echter in beroep. Volgens de rechter is de club een wereldwijde organisatie, maar de motorclub ontkent dat. Volgens de motorclub zijn alle afdelingen zelfstandig en opereren ze alleen onder dezelfde naam en met hetzelfde logo. Daarom zou het verbod niet terecht zijn.

“De rechter heeft alle Bandidos-verenigingen uit de hele wereld op een grote hoop gegooid en er één club van gemaakt”, stelt Marnix van der Werf, advocaat van de Bandidos. Van der Werf heeft drie maanden de tijd om het hoger beroep aan te tekenen.

En België?

Maar wat kan zo’n verbod op 1 %-motorclubs in Nederland voor ons betekenen? Heel wat chapters van bovenstaande clubs bevinden zich in de Nederlandse provincies Brabant en Limburg, die aan ons land grenzen. Er is daar al jaren vijandschap en oorlog tussen de verschillende clubs aan het borrelen en het is niet ondenkbaar dat leden van verboden motorbendes zich bij bestaande chapters in België zullen aansluiten of zelfs extra chapters zullen openen in ons land. Bij is er nog geen enkele 1 %-motorclub verboden.

We hebben geen glazen bol, maar een grote concentratie van 1 %-motorclubs aan de Nederlandse grens in Antwerpen en Belgisch Limburg is dan geen onwaarschijnlijk scenario.

istock

Gewelddadige geschiedenis

En we hebben in de rest van Europa gezien wat er gebeurt als dit soort clubs te dicht op elkaar zitten. Zo werd in 2009 in Duisburg en Duitsland nog een Bandidos-lid doodgeschoten door een Hells Angel. Aanslagen, ernstige dreigementen en een echte bendeoorlog waren het gevolg. Volgens de politie strijden de motorclubs in Duisburg om “keiharde business in de drugshandel en de prostitutie”. Bijna wekelijks zijn er invallen en arrestaties. In Duitsland zijn er nu zelfs hele politie-eenheden

Sinds begin 2017 is het dragen van emblemen van de motorclubs Bandidos, Gremium en Hells Angels ook verboden door de Bundestag, het Duitse parlement.

Ook in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland werden tussen 1994 en 1997 aanslagen gepleegd op prominente clubleden. Eén van de bekendste slachtoffers is de Zweedse Bandidos-president Michael Ljunggren. Hij werd in 1995 doodgeschoten. Kort daarna belaagden Bandidos-leden Hells Angels-clubhuizen met raketwerpers. In de maanden daarna waren er verschillende schietpartijen en aanslagen met autobommen, waar ook onschuldigen bij omkwamen.

Meer
Lees meer...