Het Zwitserse Nestlé zal tegen 2030 meer dan 1 miljard euro investeren om koffieboeren, die aan het koffiemerk Nescafé bonen leveren, de overgang te laten maken naar duurzame koffieteelt. Dat doet het bedrijf om zijn koffieproductie weerbaar te maken tegen klimaatverandering, zo laat het weten in een persbericht. Daarnaast is het doel om een regeneratief landbouwsysteem op te bouwen met een CO2-neutrale uitstoot.
Afgelopen zomer ging de landbouw wereldwijd gebukt onder een vreselijke droogte, die vele gewassen deed mislukken. Ook de teelt van koffie lijkt door de klimaatcrisis niet gespaard te zijn gebleven: het zwarte goedje wordt binnenkort mogelijk zelfs een luxeproduct, aangezien de prijs ervan dit jaar al met 16,9 procent is gestegen. De grote schuldige blijkt klimaatverandering te zijn.
Om de koffiegewassen weerbaarder te maken tegen de grilligheden van het klimaat, zal Nestlé beginnen met het aanbieden van opleidingen over regeneratieve planttechnieken, het gebruik van organische meststoffen, het gebruik van klimaatbestendige zaden, technieken voor duurzame landbouw en hoe om te gaan met extreme weersomstandigheden. En die investeringen zijn broodnodig stellen de Zwitsers, aangezien door de stijgende temperaturen het landschap dat geschikt is voor koffieteelt tegen 2050 naar verwachting met de helft is gekrompen.
Het is een belangrijke stap van Nestlé, aangezien wereldwijd meer dan 125 miljoen mensen voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de koffieteelt.
Koffieproducerende gebieden staan onder druk
“Klimaatverandering zet koffieproducerende gebieden onder druk”, zei David Rennie, hoofd van Nestlé Coffee Brands, in een verklaring. “We versnellen ons werk om klimaatverandering te helpen aanpakken en sociale en economische uitdagingen in de productieketens van Nescafé aan te pakken.”
De aankondiging van Nescafé is de meest recente klimaatinvestering van de voedselgigant. In 2020 kondigde het bedrijf plannen aan om de komende vijf jaar 3,6 miljard dollar te investeren in het kader van zijn langetermijndoelstelling om de uitstoot tegen 2030 te halveren en tegen 2050 een uitstoot van nul te bereiken.
Band opbouwen met consument
Duurzaamheidsinitiatieven zijn een van de belangrijkste instrumenten die grote voedsel- en drankbedrijven gebruiken om niet alleen hun ecologische voetafdruk te verkleinen, maar ook om een band op te bouwen met de consument, die deze in overweging neemt bij de beslissing welke producten hij koopt.
Uit een studie van Nielsen uit 2018 bleek dat bijna de helft van de consumenten waarschijnlijk hun productkeuze aanpast om aan de milieunormen te voldoen.
Studies hebben aangetoond dat stijgende temperaturen, ziekten en droogte de hoeveelheid land die kan worden gebruikt om koffie te verbouwen met wel 50 procent zal verminderen, terwijl ook de smaak en het aroma van de drank worden aangetast.
(as)