Netflix ‘bezorgd’ om abonnees, die op hun beurt bezorgd zijn om privacy

Zondag stuurde streamingdienst Netflix een grappige tweet de wereld in over het kijkgedrag van sommige abonnees: “Aan de 53 mensen die de voorbije 18 dagen elke dag naar A Christmas Prince hebben gekeken: wie heeft jullie pijn gedaan?” Tot grote hilariteit van Twitter natuurlijk. Al reageren ook veel mensen erg sceptisch. Want hoe zit dat met de privacy van de abonnees? En hoeveel werknemers van Netflix hebben er toegang tot dergelijke informatie?

Dit jaar lanceerde Netflix een eigen romantische komedie: A Christmas Prince. En ook al waren de kritieken gemengd, de kerstfilm werd wereldwijd een instant hit. Het verhaal is allesbehalve origineel, maar heeft alles wat je van een kerstfilm verwacht, inclusief een grote portie meligheid.

Ook al werd de film tot slechtste kerstfilm aller tijden gebombardeerd door sommigen, anderen kunnen de film duidelijk wel smaken. In die mate zelfs dat ze blijkbaar niet genoeg kunnen krijgen van de film. Voer voor de tweet van Netflix, die zegt zich zorgen te maken om de mentale toestand van deze abonnees.

Marketingstunt

Als marketingstunt voor de film kan het alleszins tellen. De tweet werd intussen meer dan 100.000 keer gedeeld en meer dan 400.000 keer geliket. Veel mensen zien er wel de humor van in, terwijl anderen zich zorgen maken over het hoge bigbrothergehalte van de tweet.

Vragen over privacy

De tweet deed in elk geval heel wat vragen rijzen. Bij The Independent probeerden ze een antwoord te krijgen van Netflix, maar tot nader order liet deze laatste niet van zich horen.

Vraag blijft hoeveel bedrijven als Netflix eigenlijk weten van hun abonnees, en hoeveel personeelsleden toegang hebben tot die informatie. Hoe zit het met onze privacy, en kunnen bedrijven deze info zomaar te grabbel gooien?

Want uit de tweet blijkt dat Netflix over gedetailleerde informatie beschikt: hoeveel van hun meer dan 100 miljoen leden naar een bepaalde serie hebben gekeken bijvoorbeeld.

Al is het niet gezegd dat de tweet gebaseerd is op echte cijfers en statistieken. Misschien gaat het enkel maar om een marketingstunt natuurlijk.

In elk geval heeft Netflix het warme water niet uitgevonden met deze tweet. Ook Spotify haalde eerder al het nieuws met gelijkaardige campagnes, waarbij ze zich baseerden op het luistergedrag van abonnees.

Meer
Lees meer...