Netflix werkt aan goedkoper abonnement maar dan krijg je wel reclame te zien

Netflix kreeg voor de eerste keer te kampen met een daling in het aantal abonnees. Dat hangt uiteraard samen met de toename van concurrenten, maar ook met de recente stijgingen van de abonnementsprijzen van de streamingdienst. Daar wil het nu een oplossing voor bieden. Netflix werkt namelijk aan een goedkoper abonnement, maar daarbij zal je wel reclame te zien krijgen.

De afgelopen jaren liet Netflix geregeld weten dat het niet van plan was om reclame toe te laten op z’n platform. Maar daar wijkt het nu voor het eerst van af. Co-CEO Reed Hastings liet nu namelijk weten dat Netflix open staat voor goedkopere abonnementen met reclame.

Meer keuze voor gebruikers

Tijdens de conference call over de cijfers van Netflix in het eerste kwartaal van 2022 liet Hastings weten dat het logisch zou zijn om gebruikers een goedkopere optie te geven, maar dan met reclame. “Zij die Netflix al lang volgen, weten dat ik altijd tegen de complexiteit van reclame was en een grote voorstander was van de eenvoud van een abonnement. Maar hoe een grote fan ik daar ook van ben, ik ben een grotere fan van de keuzevrijheid van gebruikers. Het is een logische keuze om gebruikers die minder willen betalen en geen probleem hebben met advertenties die optie ook te geven.”

“Het is duidelijk dat het werkt voor Hulu. Disney en HBO doen het ook, dus ik denk niet dat we veel twijfels hebben dat deze methode werkt”, voegde hij er nog aan toe. Hastings liet ook alvast weten dat we de optie met reclame niet meteen moeten verwachten. Het zou nog een jaar of twee duren voor het echt geïntroduceerd wordt.

Dalende cijfers

Die plotse verandering van koers komt uiteraard niet enkel omdat Netflix de gebruikers meer keuze wil geven. De streamingdienst maakte namelijk bekend dat het voor de eerste keer in meer dan tien jaar tijd een daling zag in het aantal gebruikers.

Netflix verloor in het eerste kwartaal van dit jaar zo’n 200.000 gebruikers. Het is de eerste keer dat de streamingdienst in de kwartaalcijfers abonnees verliest. Vooraf voorspelde Netflix echter dat het tijdens het eerste kwartaal van 2022 2 miljoen gebruikers zou kunnen toevoegen aan z’n cijfers. Maar dat bleek dus anders uit te pakken.

Meer
Lees meer...