Netflix lanceert op 3 november 2022 zijn nieuwe abonnement ‘Basic with Ads’. Het gaat om een formule die goedkoper is dan de bestaande abonnementen, maar waarbij je als gebruiker wel reclame te zien zal krijgen. Voorlopig zal ‘Basic with Ads’ nog niet in België beschikbaar zijn.
De geruchten over advertenties op Netflix doen al langer de ronde. Ted Sarandos, de co-CEO van de streamingdienst, bevestigde eind juni dat Netflix inderdaad werkt aan zo’n formule met reclame. Later lekten nog meer details uit over die plannen, maar het was wachten tot vandaag op officieel nieuws daarover.
Basic with Ads
Netflix heeft in een persbericht zijn nieuwe abonnement met de naam ‘Basic with Ads’ voorgesteld. Die goedkopere formule zal vanaf 3 november beschikbaar zijn in twaalf landen. Het gaat om Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Mexico, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Korea. De bedoeling is om dat later uit te breiden naar meer landen, al is er nog niet bekend wanneer dat zal zijn.
‘Basic with Ads’ zal 6,99 dollar kosten. Dat is 3 dollar minder dan de huidige goedkoopste formule in de Verenigde Staten. Voor dat bedrag krijg dezelfde beeldkwaliteit als in het ‘Basic’ abonnement, namelijk 720p/HD. De bedoeling is om ook hetzelfde aanbod aan series, programma’s en films aan te bieden. Voorlopig zijn er nog “een beperkt aantal films en shows” niet beschikbaar door licentieproblemen. De streamingdienst belooft echter om dat in de toekomst op te lossen.
4 à 5 minuten reclame per uur
Gebruikers zullen tijdens het kijken naar Netflix per uur zo’n 4 à 5 minuten advertenties te zien krijgen. Het gaat om korte reclamespotjes van 15 of 30 seconden die voor en na films, series op programma’s getoond zullen worden.
Gebruikers blijven naast ‘Basic with Ads’ ook nog gewoon de keuze hebben om te kiezen voor een van de bestaande abonnementsformules. Die blijven namelijk ongewijzigd.