Netflix gaat met eigen themawinkels concurrentie met pretparken aan

Streamingreus Netflix broedt op een idee om nieuwe inkomsten aan te boren: de Netflix Houses. Dat worden eigen themawinkels waar de fans de sfeer van hun favoriete serie fysiek kunnen herbeleven. Het is wel nog wachten tot 2025 voor de eerste opengaat.

In het nieuws: De Netflix Houses komen eraan. De eerste zijn gepland in de Verenigde Staten, maar de streamingreus plant een wereldwijde uitrol. Netflix wil er een “meeslepende ervaring bieden” aan de fans van zijn series, zo zegt directeur consumentenproducten Josh Simon aan nieuwsdienst Bloomberg.

Wat we kunnen verwachten: Het gaat niet alleen om het kopen van merchandise van Stranger Things of Squid Game.

  • De Netflix Houses zullen ook een eetgelegenheid zijn, met thematische gerechten, evenals games en evenementen die zijn gewijd aan zijn series.
  • Er wordt ook gedacht over een hindernisbaan gebaseerd op Squid Game.
  • Helemaal nieuw is het concept niet: de videogigant heeft al een eigen restaurant, Netflix Bites, geopend in Los Angeles.
  • Netflix heeft ook al verschillende installaties opgezet voor de release van een nieuw seizoen van een van zijn populaire series, maar die waren altijd tijdelijk. Deze winkels worden de eerste permanente fysieke ervaring zijn die het bedrijf aanbiedt.

Disney

De ambitie: Door verschillende activiteiten samen te brengen, zoals winkelen, eten en entertainment, streeft Netflix ernaar dat zijn winkels een plek worden die mensen regelmatig bezoeken.

  • De Netflix Houses zullen “iets zijn waar je een paar keer per maand naartoe kunt gaan, en niet slechts een keer in de paar jaar”, zoals Disneyland, benadrukte CEO Ted Sarandos. Dit suggereert een vrij snelle afwisseling van evenementen om klanten terug te laten komen.
  • De cirkel is daarmee rond: nadat Disney zich op streaming heeft gestort, diversifieert Netflix nu naar de wereld van entertainment en pretparken.

Het financiële plaatje: Series als Stranger Things of Squid Game hebben geleid tot een grote vraag naar allerhande merchandising en kledingartikelen rond de personages. Als Netflix dat alles rechtstreeks kan verkopen aan de fans via eigen winkelnetwerk, ontstaat een nieuwe inkomstenstroom voor de streamingreus.

Meer
Lees meer...