Het goedkopere abonnement van Netflix waarbij gebruikers reclame te zien krijgen, kan voorlopig maar op weinig interesse rekenen. De streamingdienst kan daarvoor adverteerders niet het beloofde aantal views geven en moet hen terugbetalen.
Netflix merkt te weinig interesse voor goedkoper abonnement ‘Basic with Ads’ en moet daardoor adverteerders terugbetalen
Waarom is dit belangrijk?
Netflix kende een moeilijk jaar. De streamingdienst zag zijn aantal abonnees voor het eerst afnemen. Het hoopte die trend om te keren met de goedkopere formule 'Basic with Ads', maar die blijkt voorlopig geen succes te zijn.De essentie:
- Netflix lanceerde vorige maand zijn langverwachte abonnementsformule ‘Basic with Ads’.
- Daarbij kan je gebruik maken van de streamingdienst voor 6,99 euro per maand. Gebruikers krijgen daarbij wel zo’n 4 à 5 minuten reclamespots te zien per uur. Ook zijn sommige series voorlopig niet beschikbaar in de catalogus. ‘Basic with Ads’ is nog niet beschikbaar in België.
- Enkele grote reclamebureaus laten nu weten – via Digiday – dat de nieuwe formule bij Netflix op weinig interesse kan rekenen. De streamingdienst zou de adverteerders namelijk niet het beloofde aantal views hebben kunnen geven.
- “De prestaties lagen ver onder de verwachtingen. Daarom hebben sommige adverteerders geld teruggevraagd”, klinkt het daar. Het zou gaan om adverteerders die reclame maakten speciaal voor de kerst- of eindejaarsperiode. Andere klanten zouden gewoon hun spotje voor een langere periode later lopen zodat Netflix hen toch het beloofde aantal views kan geven.
- Netflix zelf wilde niet reageren op die berichten. De streamingdienst zou zich echter geen zorgen maken om de lage cijfers omdat er nog geen specifieke campagne is geweest om de nieuwe abonnementsformule te promoten.