Wie naar de kalender kijkt, stelt vast dat het zomer is. Wie naar buiten kijkt ziet echter vooral Netflix-weer. En dat treft, want de stroom aan nieuwe titels is deze week schijnbaar eindeloos.
Series
De meest interessante titel vinden wij deze week met voorsprong Homemade. Het gaat om een reeks van 17 kortfilms die niet bestaan zouden hebben als het coronavirus niet als een gek over de wereld geraasd zou hebben. Het initiatief voor het project lag bij regisseur Pablo Larraín, die eerder al films draaide zoals Jackie of No en wiens film Ema momenteel in de filmzalen speelt. Hij schreef bevriende actrices aan als Kirsten Stewart en Maggie Gyllenhaal, die elk ook een afleveringen regisseren, maar ook minder voor de hand liggende interessante namen als Paolo Sorrentino (The Young Pope, La Grande Bellezza, Youth), Gurinder Chadha (Bend It Like Beckham), Nadine Labaki (het sublieme Capernaùm) en Sebastian Lelio (Una Mujer Fantastica).
De titel spreekt voor zich: alle films in Homemade zijn thuis gemaakt, met de apparatuur die daar voorhanden was. De verhalen geven dus elk een invalshoek over de invloed van corona over een leven, maar ze variëren in invulling, genre en vorm. Om het helemaal af te maken steunt Homemade ook nog eens het goede doel: het project doneert ook aan het Hardship Fund van Netflix, een fonds dat cast- en crewleden steunt die door corona hun broodwinning hebben zien wegvallen.
Helemaal anders gaat het erin toe in Warrior Nun, een nieuwe serie van wie het idee even van de pot gerukt als intrigerend is. De titel zegt het al: het gaat hier om een strijdende non. Concreet gaat het om een non met superkrachten die strijdt voert tegen demonen.
Van de grootste godslastering naar de vermoorde onschuld: ook helemaal nieuw is The Baby-Sitters Club en ook die titel dekt de lading: de reeks is gebaseerd op de gelijknamige jeugdboekenreeks en draait om een groep vriendinnen die regelmatig babysitten. De boeken van Ann M. Martin zijn gekend materiaal voor iedereen die in de jaren negentig opgroeide. Geef toe: het was toch een simpelere tijd toen.
Voor Queen Of The South lijkt het – na lange afwezigheid van nieuwe seizoenen op Netflix – plots niet snel genoeg te kunnen gaan. Deze week werden in één keer twee seizoenen gelost. Het derde én het vierde seizoen zijn immers nieuw op Netflix. In deze vermakelijke misdaadreeks draait het om Teresa, een arm meisje die verliefd wordt op een drugdealer en die zelf zal uitgroeien tot de grootste drugbaron ter wereld. Na dit vierde seizoen is Queen Of The South trouwens nog niet ten einde, want een vijfde seizoen is reeds besteld.
Komt nu wel definitief tot een einde: Las Chicas Del Cable, de serie die zijn aanvankelijke uitgangspunt stevig ontgroeide en nu na vijf uitstekende seizoenen ons de laatste zeven afleveringen serveert. Voor wie de reeks nog niet kent: het startpunt ligt bij vier jongedames die in het Madrid van de jaren 20 bij een telefoonmaatschappij gaan werken.
Ook van de reeks Gotham, die zich in het universum van DC-held Batman afspeelt, is nu het vijfde en laatste seizoen op Netflix toegevoegd. Met de laatste 12 afleveringen erbij klokt de reeks netjes af op het ronde getal van 100 episodes.
Een tweede seizoen is er van Over Water, voor die kijkers die de reeks aan het begin van 2020 hebben gemist op VRT. John Beckers raakt daarin verder verstrikt in een web van leugens en komt – letterlijk en figuurlijk – meer en meer in de greep van de mysterieuze De Pelsmaecker. Wim Van Opstal is opnieuw uitstekend, hier in de rol van havenschepen Wim Van Cauwenbergh die de war on drugs stevig wil voeren.
Voor de fans van de Nordic Noir tot slot is er een nieuw – tweede – seizoen van Karppi. Daarin volgen we Sofia Karppi, een alleenstaande moeder die in Helsinki als detective werkt. Het uitgangspunt van Karppi doet heel erg denken aan The Bridge, alleen worden hier geen lijken aangetroffen op een brug, maar in een tunnel. Eén van de lichamen wordt gevonden aan de kant van de Finse hoofdstad Helsinki terwijl de andere wordt aangetroffen aan de kant van Tallinn, de hoofdstad van Estland.
Films
Het is weer het begin van een maand geweest en dus zijn ook de rechten van heel wat films weer van eigenaar veranderd. Uit de dozijnen films die zijn bijgekomen op Netflix, hebben wij de volgens ons meest interessante geplukt.
Zoals daar zijn: de eerste twee delen van de klassieke 80’s-trilogie Back To The Future (1985 en 1989) waarin Michael J. Fox zich de geschiedenis in acteerde als de jongeling Marty McFly die aan de zijde van de excentriek uitziende dokter Emmett Brown doorheen de tijd reist.
Robert Zemeckis was de regisseur van de drie Back To The Future-films en het was ook hij die achter de camera stond bij Flight (2012) waarvoor Denzel Washington een piloot speelt die na een noodlanding eerst geëerd wordt als held, tot blijkt dat hij achter de stuurknuppel zat met alcohol in zijn bloed.
Uit hetzelfde jaar komt Django Unchained (2012) aanvliegen, het slavenepos van Quentin Tarantino dat voor vijf Oscars werd genomineerd. Het script won een beeldje, net als de bijrol van Christoph Waltz. Jamie Foxx was te zien als Django. De slaaf wordt bevrijd door de premiejager Dr. King Schultz (Christoph Waltz) en gaat op zoek naar zijn vrouw.
Het regent klassiekers, want ook de legendarische cultfilm The Big Lebowski (1998) is vanaf nu via Netflix te bekijken. Jeff Bridges speelt hierin zijn onovertroffen The Dude, die het bezoek krijgt van twee mannen die hem op een nogal onaardige manier vragen waar “het geld” is. Dit blijft een onweerstaanbare film.
Het is eveneens feest voor de fans van Al Pacino, want met Donnie Brasco (1997), Scent Of A Woman (1992) en Scarface (1983) zijn drie klassiekers met Pacino in een glansrol toegevoegd aan het aanbod. Al Pacino won – hoewel hij negen (!) keer genomineerd werd – zijn enige Oscar voor Scent Of A Woman en hoewel dat een érg genietbare film is, is Scarface de grotere klassieker.
Wie het over klassiekers heeft, komt vroeg of laat natuurlijk ook bij Steven Spielberg uit. Die speelde al een rol als producer van Back To The Future, maar ook van zijn eigen hand staan er twee titels sinds deze week op Netflix: Schindler’s List (1993) en Catch Me If You Can (2002). Schindler’s List vertelt het verhaal een onsuccesvolle zakenman die besluit om zijn fabriek te gebruiken als vluchtplaats voor Joden.
Spielberg baseerde de film – die volgens zowat iedereen één van de beste films ooit gemaakt is – op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden. In 1994 werd de film genomineerd voor maar liefst 12 Oscars, waarvan er uiteindelijk 7 gewonnen werden.
Spoiler: we zijn er nog lang niet. Maar over het komende rijtje oudere films gaan we wel wat sneller overheen gaan. Fans van Johnny Depp konden hun hartje al voelen slaan bij het eerder vermeldde Donnie Brasco, maar ook het gangsterdrama Public Enemies (2009) en de typische Depp-Burton-samenwerking Charlie And The Chocolate Factory (2005) zijn vanaf heden ten dage op Netflix te vinden.
Geloof het of niet, maar ook Vin Diesel heeft ooit meegespeeld in een interessante film. Het eerste deel van de Riddick-films – Pitch Black uit het ronde jaar 2000 – was zelfs zéér interessant. In dit eerste avontuur komt de gevange Riddick na een crash tijdens een eclips op een planeet terecht waarop monsterlijke, vijandige, afwezigheid blijkt te zijn. Zij kennen maar één vijand: licht. Het spectaculaire Twister (1996) dat zich afspeelt tijdens een tornado willen we dan weer vooral meegeven voor het knappe camerawerk van Jan De Bont.
Willen we zeker ook nog aanstippen: It’s Kind Of A Funny Story (2010), een aandoenlijke en ook wel grappige film over Craig die het te pakken krijgt voor zijn leeftijdsgenote Noëlle (Emma Roberts). Het enige probleem is dat beide tieners zijn opgenomen op de volwassenenafdeling van een psychiatrisch ziekenhuis. Dezelfde Emma Roberts is ook te zien in We’re The Millers (2013) waarin een gezin wordt gevormd als onderdeel van een sluw plan om een grote hoeveelheid wiet de Verenigde Staten in te kunnen smokkelen.
Nog meer komedies: Judd Apatow-films The 40-Year Old Virgin (2005) en Knocked Up (2007) zullen eeuwige aanraders blijven, zelfs al zijn ze iets te lang en in de moderne klassieker in het genre About A Boy (2002) is zelfs Hugh Grant niet onuitstaanbaar, Patch Adams (1998), tot slot, kunnen we niet anders dan aanraden, al was het maar omdat je daarin én Robin Williams én Philip Seymour-Hoffman aan het werk kan zien.
Muziek speelt de hoofdrol in The Blues Brothers (1980), waarin twee broers geld willen inzamelen voor het weeshuis waarin ze opgroeiden. In de romantische klassieker Ghost (1990) weigert het personage van Patrick Swayze dan weer te aanvaarden dat hij echt wel vermoord is bij een overval, wanneer zijn geest bij zijn vriendin Molly achterblijft. Geen zombies, maar spoken spelen dan weer de hoofdrol in Dawn Of The Dead (2004) van Zack Snyder
Naast oudere films zijn er deze week ook nog eens drie nieuwe Netflix Original Films toegevoegd, waarvan de ene al wat beter is dan de andere. De beste vinden wij alleszins Adù, waarin een zesjarig jongetje de show steelt. Hij speelt een kleine jongen die samen met zijn oudere zus in een vliegtuigruim wil kruipen om zo te kunnen vluchten uit Kameroen. Dat is één van de drie verhalen die in deze Spaanse film door elkaar worden verweven. Zijn leven kruist dat van een agent en dat van een vader die een grote liefde heeft voor olifanten.
Daarnaast zijn ook nog spiksplinternieuw deze week: Desperados, waarin een jonge vrouw naar Mexico trekt met haar vriendinnen om een mail waarin ze haar liefde verklaart nog te proberen onderscheppen, en Under The Riccione Sun over een groepje tieners dat naar de Italiaanse provincie Riccione trekt om er de zomer te vieren.
Docu & Reality
Dit lijk beginnen we met een verrijzenis, want Netflix heeft Unsolved Mysteries teruggebracht. De reeks waarin, de titel zegt het al, gepoogd wordt om onopgeloste mysteries op te lossen, liep 16 seizoenen en 23 jaar lang op de Amerikaanse televisie, alvorens het in 2010 ophield te bestaan. Tien jaar later brengt Netflix de docureeks terug, al kiezen de makers er deze keer wel voor om maar één mysterie per aflevering te behandelen, in plaats van vier in het originele format. Zes staan nu al op Netflix, het tweede deel van het eerste seizoen – met nog eens vier afleveringen – volgt later dit jaar.
Van mysteries naar survival: het is maar een kleine stap. In Southern Survival test de BattlBox-crew producten die zijn ontworpen om mensen te helpen gevaarlijke situaties te overleven, waaronder explosies, natuurrampen en inbraken. Kan altijd handig van pas komen!
Wie licht kijkvoer zoekt: zoekt niet verder! Say I Do is een soort van eerste hulp bij huwelijken. Drie experts organiseren hierin het huwelijksfeest van stellen die dat om welke reden dan ook niet zelf kunnen. Net zoals in Queer Eye draait het hier meer om mensen en emoties dan om de bruiloft zelve. In eerste instantie zijn er zes afleveringen, maar iets in ons zegt dat er nog meer zullen volgen.