Nieuwe Leuvense burgemeester gaat dagdisco’s verbieden als er teveel aanwezigen staan op Facebook

Het nieuw Leuvens stadsbestuur onder leiding van kersvers burgemeester Mohamed Ridouani (sp.a) bindt de strijd aan tegen dagdisco’s. Het stadsbestuur vindt dat inwoners en toeristen overdag teveel geplaagd worden door de overlast van dronken studenten en kondigt daarom nieuwe regels aan. Studentenkoepel LOKO is niet tevreden.

Dagdisco’s zijn al jarenlang traditie in het studentenleven. Het concept: overdag samenhokken in een fakbar, niet naar de les gaan en veel drinken aan zeer schappelijke prijzen. Vaak zijn de fakbars dan overvol en staan heel wat feestvierders buiten af te koelen. Leuvens burgemeester Mohamed Ridouani (sp.a) zegt op Radio 2 dat dat “voor sterke overlast zorgt”: “Binnen het uur heb je dan mensen die moeten afgevoerd worden met de ambulance omdat ze teveel hebben gedronken, schoolgaande kinderen moeten zich een weg banen tussen de dronken studenten of braaksel, dat kan niet meer.”

Aanwezigen op Facebook

Wie voortaan een dagdisco wil organiseren in Leuven, moet dat minstens 14 dagen op voorhand aanvragen bij het stadsbestuur. De stad Leuven beslist dan of het al dan niet groen licht geeft. “We kennen de capaciteit van de meeste café’s goed”, zegt Ridouani. “Als wij op Facebook gaan kijken naar het evenement en daar staan beduidend meer mensen op ‘aanwezig’ dan er in het café passen, dan weten we waarop dat zal uitdraaien, en dan keuren we dat niet meer goed. Leuven is een studentenstad, altijd al geweest. Ik heb graag dat ze zich hier amuseren en zich thuis voelen, er mag dus zeker gefeest worden. Maar dat moet met het nodige respect en volgens de afspraken.”

Studentenkoepel misnoegd

De Leuvense studentenkoepel LOKO laat aan de VRT weten dat ze “het problematisch vinden wanneer een eventuele goedkeuring afhangt van externe factoren, zoals de populariteit van sociale media”. Ze stellen dat ze hopen dat “studentenverenigingen beter ondersteund zullen worden op het vlak van preventieve maatregelen en de communicatie naar de bezoekers toe”.

Meer
Lees meer...