Nieuwe regels voor alcoholreclame moeten jongeren beter beschermen


In het kort

  • Een verbod op alcoholreclame in de buurt van scholen gaat in 2025 in.
  • Influencers en personen onder de 25 zijn niet langer toegestaan in reclamecampagnes.
  • Affiches die bier of sterke drank promoten zijn vanaf 2025 verboden binnen een straal van 150 meter rond scholen.

Er worden nieuwe regels ingevoerd om alcoholreclame te controleren en jongeren te beschermen. De reclame-, media- en alcoholsector hebben samengewerkt om hierover duidelijke afspraken te maken.

Een belangrijke verandering is het verbod op alcoholreclame in de buurt van scholen en op platforms als TikTok en Snapchat vanaf 2025. Influencers zijn niet langer toegestaan in reclamecampagnes en personen die in dergelijke advertenties verschijnen moeten minstens 25 jaar oud zijn. Deze maatregelen staan in een nieuw akkoord van de Raad voor de Reclame.

Restricties op reclame

De raad benadrukt dat de regels er in de eerste plaats op gericht zijn om jongeren te beschermen tegen alcoholreclame. Als onderdeel hiervan worden vanaf 2025 alle posters die bier of sterke drank promoten verboden binnen een straal van 150 meter rond scholen. Dit zal alcoholreclame in veel Belgische steden en gemeenten effectief beperken.

Aanvullende maatregelen

De overeenkomst omvat ook de implementatie van een leeftijdsfilter op sociale mediaplatforms die niet kunnen garanderen dat ze zich alleen op volwassenen richten. Platformen zoals TikTok en Snapchat vallen onder deze categorie.

Verder wordt het merken verboden om personen onder de 25 jaar te gebruiken in alcoholreclames. De Raad voor Reclame heeft benadrukt dat acteurs in deze campagnes niet jonger dan 25 jaar mogen lijken en geen mediapersoonlijkheden mogen zijn.

Toekomstige plannen

De raad is van plan om zich in de toekomst ook te richten op reclame voor andere ongezonde producten. Ze werken momenteel aan een nieuwe overeenkomst met strengere regels voor producten met veel vet, suiker en zout, als gevolg van een wereldwijde trend waarbij adverteerders de verantwoordelijkheid nemen voor het terugdringen van de consumptie van ongezonde producten.

Meer
Lees meer...