“Online dating is kapot.” Het is een zin die steeds vaker gehoord wordt door gefrustreerde gebruikers van bijvoorbeeld Tinder en Bumble. Een Duitse auteur die gespecialiseerd is in de sociale impact van technologie denkt te weten waarom.
Voor wie naar een relatie zoekt via een datingapp is er slecht nieuws. Verschillende onderzoekers hebben namelijk aangetoond dat de apps eigenlijk niet gemaakt zijn om echt een partner te vinden. Ze willen de personen zo lang mogelijk op de app houden.
Verloren klanten en geen swipes
“De grootste fout van datingplatforms ligt in hun businessmodel”, zegt Thomas Köhler, een auteur die gespecialiseerd is in de risico’s van software en technologie. “Deze apps zijn niet ontworpen voor mensen om daadwerkelijk een partner te vinden, tenminste niet permanent. Want zodra iemand slaagt, vertrekt hij weer.”
Dit betekent in alle gevallen één ding: twee verloren klanten, geen swipes meer, geen kliks meer, geen abonnementen op datingapps meer. “Hier ligt een fundamentele tegenstrijdigheid: Een app die beweert te helpen bij het vinden van een partner profiteert het meest van degenen die onsuccesvol blijven.”
Ontwerpfouten in datingapps
Tinder zegt dat de app sinds de lancering in september 2012 meer dan een half miljard keer is gedownload en tot meer dan 75 miljard matches heeft geleid, aldus het bedrijf. Zo’n 1,5 miljoen mensen ontmoeten elkaar elke week voor een date, zegt het bedrijf, dankzij de app, die beschikbaar is in meer dan 40 talen.
Volgens Köhler, auteur van een nieuw Duitstalig boek over datingapps, hebben alle gangbare apps een ontwerpfout. “Ze reduceren ontmoetingen tot uiterlijk en oppervlakkige criteria zoals leeftijd, locatie en lengte. Intelligentie, opleiding, charisma, humor, tolerantie en andere kwaliteiten waar gebruikers waarde aan hechten kunnen online niet worden weergegeven en blijven achter.”
Politiek in relaties
Onderzoekers hebben zich onlangs ook gericht op het risico van een zogenaamde online dating burnout. Hoewel het geen onafhankelijke ziekte is, uit het zich in symptomen zoals emotionele uitputting, cynisme en verminderde prestaties. Een heel ander fenomeen is de politisering van dating vandaag de dag. Veel gebruikers tonen bijvoorbeeld een watermeloen-emoji in hun profiel om hun solidariteit met Palestina aan te geven en soms ook hun verzet tegen Israël als geheel.
Köhler gaf in het algemeen commentaar op politiek en relaties: “Politiek is al lang een groot onderwerp in dating. Veel apps bieden nu de optie om je politieke oriëntatie aan te geven. Het is de moeite waard om deze functie te gebruiken en te kijken naar de standpunten van potentiële matches. Dit kan teleurstellingen voorkomen, want de toenemende polarisatie in onze samenleving stopt niet bij relaties.”
