Wat zullen Sinterklaas en Zwarte Piet dit jaar uit hun zak grabbelen? Blijkbaar zitten de brave kindjes van tegenwoordig niet alleen de hele dag op sociale media, ze hebben ook totaal geen smaak meer. Zo zijn de spelletjes, die jonge bengels tegenwoordig aan de goede brave man durven vragen, wel héél ‘pipi-kaka’.
De jongste tijd bombarderen de televisiezenders ons met reclame voor speelgoed. Logisch, want Sinterklaas en de feestdagen staan voor de deur. Maar we krijgen tegenwoordig nog amper traditioneel speelgoed of spelletjes te zien. Compromisloze toilethumor staat nu centraal. Dat schrijft de Franstalige krant La Capitale.
Neem nu ‘Toilet Pret’, het nieuwste gezelschapsspel van Dreamland. Het concept: je giet het speelgoedwc’tje vol water, je draait aan het toiletpapier en ontdekt hoeveel keer je het toilet moet doortrekken. Trek aan de hendel en je hoort echte doortrekgeluiden. Maar pas op … je kan op elk moment nat gespoten worden, en dan val je af. De speler die als laatste droog blijft, wint het spel. Hilarisch toch! Maar laat ons eerlijk zijn: toiletwater in elkaars gezicht spuiten, is gewoon walgelijk. Zelfs al is het namaak. Het spel is volgens producent Goliath geschikt voor kinderen vanaf vier jaar.
‘Rakker Kakt’
In hetzelfde thema: ‘Rakker Kakt’. De spelregels: geef het hondje te eten, draai aan het wiel en druk op de hondenriem. Laat Rakker een scheetje? Dan krijg je niets en is het aan de volgende speler. Maar komt het drolletje eruit, dan win je een scheetmuntje! Wie als eerste drie scheetmuntjes weet te verzamelen, is de winnaar. Voor kinderen vanaf vier jaar.
Geen educatieve waarde
Bovenstaande spelletjes worden ontwikkeld door grote speelgoedmerken. Volgens kinderpsychiater Alain Malchair (Academisch ziekenhuis C.H.U. Luik) hebben dit soort ‘toiletspelletjes’ geen enkele educatieve waarde. “Voor kinderen tussen drie en vier jaar is alles wat met het toiletbezoek te maken heeft heel grappig”, zegt hij in La Capitale. “Maar voor volwassenen zijn spelletjes rond stoelgang ongepast en ongewenst. Het is een drift, een vulgaire smaak en het spel verliest zijn educatieve waarde.” Malchair verwacht dat er in het begin hard gelachen zal worden met bovenstaande spelletjes, maar dat ze snel in de kast zullen verdwijnen aangezien er geen échte, oprechte interesse is.
Wat je er ook van vindt, de producenten hebben hoe dan ook een gat in de markt gevonden. Want kinderen zijn nu eenmaal verzot op alles wat een beetje ranzig is. Kijk maar naar het succes van de ‘lachend kakske’-emoji.