Pakjesrecord sneuvelt bij bpost

Bpost levert de jongste dagen elke dag meer dan een half miljoen pakjes af. “We breken nu dag na dag records. We zitten boven de piek van de eerste lockdown”, zo bevestigt woordvoerster Veerle Van Mierlo vrijdag.

Na Black Friday zou zelfs de grens van de 600.000 pakjes per dag overschreden kunnen worden. Op sommige plaatsen wordt een tweede dagelijkse uitreiking ingelegd, en ook het management springt bij om de verwerking in goede banen te leiden, klinkt het.

Sinterklaas en eindejaar

De piek bij de pakjes komt niet als een verrassing. Door de lockdown zijn heel wat winkels noodgedwongen gesloten en kunnen zij dus enkel nog via het internet verkopen. Daarnaast zijn er rond deze tijd van het jaar heel wat koopmomenten, zoals Black Friday volgende week – waar traditioneel veel kortingen worden toegekend -, Sinterklaas en de traditionele eindejaarsperiode.

De woordvoerster merkt op dat met grote klanten afspraken zijn gemaakt over te behandelen volumes. “Wij hadden onze operaties op die verwachtingen afgestemd, maar bij alle grote webshops liggen de bestellingen nu al hoger dan verwacht. En daar bovenop is er ook nog een stijging bij kmo’s.”

Dit betekent dus veel druk op de organisatie van bpost. “We zijn inderdaad hard aan het stretchen. Het kan zijn dat er vertragingen zijn”, erkent de woordvoerster.

Toeslag van 1 euro

Zakelijke klanten betalen vanaf eind volgende week (Black Friday) tot en met 24 december (kerstavond) trouwens een extra toeslag van 1 euro per pakje. Dat werd volgens de woordvoerster reeds vastgelegd bij de bespreking van de contracten vorig jaar. Particulieren betalen die toeslag niet.

Volgens vakbondsman Jean-Pierre Nyns (ACOD) flirt het bedrijf met zijn maximale capaciteit. De druk op het personeel is enorm, zegt hij, ook omdat de coronapandemie meer mensen dwingt om thuis te blijven, ziek of in quarantaine. Er was met de vakbonden afgesproken om 2.700 extra aanwervingen te doen en daarvan zijn volgens Nyns deze week de eerste 500 effectief gestart. Volgens hem verloopt de zoektocht naar extra personeel vlot, onder meer door de coronacrisis.

Wat met Oudjaar?

Het bedrijf heeft ook een aantal maatregelen genomen om de extra drukte de baas te kunnen. Zo vindt er in sommige streken meer dan één uitreiking per dag plaats. Volgens de woordvoerster springt ook het management bij, niet alleen voor de sortering maar ook bijvoorbeeld bij het transport. “Dat is niet de eerste keer, maar gebeurde in het verleden ook al”, klinkt het.

Of de pakjes verder zullen pieken richting eindejaar, blijft afwachten. Nyns hoopt dat heel wat mensen misschien voor zekerheid gekozen hebben door nu al te bestellen, waardoor het de volgende weken weer wat rustiger zou worden. Heel wat webshops riepen ook op om tijdig te bestellen, omdat rekening moet worden gehouden met vertragingen.

Meer
Lees meer...