PewDiePie heeft na een maandenlang gevecht de strijdbijl begraven met het Indische profiel T-Series. Hij heeft een muziekclip uitgebracht waarin hij een reeks persoonlijke onthullingen doet en zijn rivaal voor een laatste keer nog wat beschuldigingen aanwrijft. De Zweedse YouTuber geeft nu toe dat hij niet langer het YouTubekanaal met het meeste abonnees bezit.
PewDiePie heeft een nieuwe muziekclip uitgebracht onder de naam Congratulations. Hij smijt met beschuldigingen naar het hoofd van medewerkers van T-Series, onder wie voorzitter Bhushan Kumar. PewDiePie haalt een artikel aan uit de Indische krant Times of India, waarin staat dat er momenteel een onderzoek loopt tegen Kumar “wegens mogelijke, grootscheepse belastingontduiking”.
Verder beweert PewDiePie nog dat T-Series hem een officiële, juridische waarschuwingbrief gestuurd heeft wegens een eerder liedje over T-Series, Bitch Lasagna. Die video was goed voor zo’n 170 miljoen views.
(T-Series gaat reeksen maken voor Netflix en Amazon.)
Oprecht bedankje van PewDiePie
Mar Congratulations bestaat niet alleen uit beschuldigingen en protmopjes. PewDiePie bedankt ook zijn fans, vertelt hen hoeveel ze voor hem betekenen en praat over zijn problemen met alcohol. Eerder sprak hij al over zijn mentale gezondheid, zijn burn-out en confrontaties met de bazen van YouTube.
“Dit is het dan”, zegt PewDiePie. “Bedankt om bij mijn kanaal te blijven. Het was een heel avontuur. Dit is het einde van de heerschappij van Felix Arvid Ulf Kjellberg (zijn echte naam, red.). Jullie zijn aan mijn kant blijven staan ondanks alle veranderingen en controverses. Het was een wilde rit. Hier is een laatste bro fist.
Kjellberg geeft in Congratulations ook toe dat T-Series hem verslagen heeft en het YouTubekanaal met de meeste abonnees geworden is.
(PewDiePie was in februari al acht minuten lang z’n titel van grootste YouTuber kwijt aan T-Series.)
Eigen content versus grootste spelers
Het kwam tot een maandenlange oorlog tussen T-Series en Kjellberg. Die laatste heeft altijd volgehouden dat hij er niet veel om geeft om de populairste te zijn, maar dat hij het wel grappig vindt en als een meme beschouwt.
PewDiePie kan nu de zaak wel relativeren, maar veel van zijn fans en collega-YouTubers, zagen de strijd tussen Kjellberg en T-Series als de laatste veldslag op YouTube tussen onafhankelijke online persoonlijkheden en grote (media)bedrijven. YouTubers die eigen content maken, voelen zich de laatste jaren steeds meer bedreigd door de kanalen van populaire talkshows en door muziekvideo’s van vooraanstaande artiesten.
(Lees hier meer over de val van de vegan vloggers.)
YouTubers trekken aan één zeel
Nu Kjellberg van de troon gestoten is door een Indisch mediabedrijf, schreeuwen heel wat YouTubers moord en brand en voelen ze zich verongelijkt. MrBeast bijvoorbeeld heeft thuis in Ohio borden gekocht waarop staat dat mensen zich moeten abonneren op PewDiePie.
Tijdens de Super Bowl-wedstrijd voerde hij een gelijkaardige stunt uit ten voordele van PewDiePie. De vlogger Justin Roberts heeft dan weer advertenties aangekocht in Times Square, zowat het drukste plein in New York, om mensen aan te sporen om te abonneren op PewDiePie. Een gameontwikkelaar heeft zelfs een spel uitgebracht, dat helemaal gewijd is aan de voormalige populairste YouTuber.
Dat YouTubers samen aan één touw gaan trekken om een collega een hart onder de riem te steken, is een zeldzaam voorval. Zo zijn ze er doorgaans vooral op uit om voor henzelf kijkers te sprokkelen en battles te starten om zo nog meer views te genereren.
YouTube werd in zijn begindagen gezien als een open platform, waar veel plaats is voor vloggers die niet beantwoorden aan de hoge standaarden van Hollywood. Veel vloggers voelen zich dan ook verraden. Voor hen is abonneren op PewDiePie een vorm van rebellie tegen de nieuwe, meer commerciële koers die de grootste videosite ter wereld in hun ogen aan het varen is.
Aanslagen Nieuw-Zeeland
Er werd even gevreesd dat PewDiePie zijn steun van de YouTube community zou verliezen na de recente terreuraanslagen in Nieuw-Zeeland, waarbij 50 mensen omkwamen. “Abonneer op PewDiePie”, had de dader geroepen. Daarmee verwees hij naar enkele controverses waarin de YouTuber verwikkeld geraakt was. PewDiePie drukte meteen zijn walging voor de aanslag uit en kreeg er alleen maar meer steun voor.
T-Series heeft momenteel zo’n 88.000 abonnees meer dan PewDiePie. Congratulations wist op enkele uren miljoenen views te verzamelen.