Plaag van fake waardebonnen: deze gevaarlijke WhatsApp-berichten mag je nooit openen

Delhaize, Lidl, Carrefour en Colruyt en Albert Heijn waarschuwen hun klanten voor een vorm van phishing. Ze krijgen in hun naam een bericht via WhatsApp.

“Win een cadeaubon t.w.v. 500 euro”, “Lidl geeft waardebonnen van 250 euro weg”, … ook al zo’n berichtjes zien passeren via WhatsApp? Je bent niet de enige. De jongste dagen zijn berichtjes voor onrealistisch hoge waardebonnen een echte plaag geworden. “Open die berichten niet”, waarschuwen de warenhuisketens. “Het gaat om een nieuwe vorm van oplichting”.

Wie toch op de berichten klikt, loopt het risico dat er schadelijke software of malware geïnstalleerd wordt op zijn smartphone. Daarna wordt hetzelfde bericht doorgestuurd naar al je WhatsApp-contactpersonen. De site die je via de link opent, lijkt op de officiële website van de winkelketens. Er wordt naar je gegevens gevraagd, phishing heet dat.

Delhaize legt klacht neer

Delhaize krijgt sinds het begin van de week enkele honderden vragen van ongeruste klanten, laat woordvoerder Roel Dekelver aan persbureau Belga weten. “Ik gok op een 200 tot 300 meldingen via mail en telefoon”, laat hij aan VTM Nieuws weten. “Daarom hebben we een klacht ingediend bij de Cyber Crime Unit van de federale politie.” Ook bij Lidl lopen klachten van klanten over phishing en foute berichtjes binnen. Dat laat woordvoerster Isabelle Colbrandt weten. Albert Heijn-woordvoerster Sally Herygers meldt dat wedstrijden van de warenhuisketen nooit via WhatsApp of sms gevoerd worden. Vandaag kreeg ook Carrefour al een drietal meldingen over de phishing. “Het blijft voorlopig beperkt”, aldus woordvoerster Vera Vermeeren.Bij Colruyt zijn er tot op heden nog geen meldingen. “We houden het wel nauwlettend in het oog”, stelt woordvoerster Hanne Poppe.

Tips om je te beschermen

Albert Heijn heeft op hun website een handleiding gepost naar aanleiding van deze ‘nepacties’.

  • Albert Heijn geeft tijdens winacties nooit contanten, cadeaukaarten en -bonnen weg. Open dit soort e-mails dus niet
  • Albert Heijn zal nooit winacties verspreiden via sms of whatsapp
  • De website van Albert Heijn begint altijd met www.ah.be of met www.ah.nl. Als je in een e-mail met je muis over een link gaat zie je naar welke pagina de linkt wordt verwezen. Begint deze NIET met www.ah.be of www.ah.nl of community.ah.nl dan is het een nep website
  • Officiële e-mails zijn te herkennen aan een e-mailadres dat eindigt op @nieuwsbrief.ah.be, @ah.be, @nieuwsbrief.ah.nl of @ah.nl
  • Winacties zijn ALTIJD terug te vinden op www.ah.be, community.ah.nl of op onze geverifeerde Facebook, Instagram of Twitter accounts. Dus NIET op andere websites
  • Albert Heijn biedt nooit winspellen aan waarbij je per sms vragen toegestuurd krijgt
  • Indien je je hebt ingeschreven voor ons klantonderzoek krijg je mail van ons onderzoeksbureau MWM2. Een officiële e-mail eindigt op @mwm2.nl

Enkele voorbeelden van fake promotieberichten:

Ontvang je een bericht van de warenhuisketen dat er onbetrouwbaar uitziet? Of heb je het per ongeluk al geopend? Dan vul je hier het phishingformulier in.
Meer
Lees meer...