De twintig club uit de Premier League zijn collectief overeengekomen om in de toekomst geen goksponsoring aan de voorkant van wedstrijdshirts meer te hebben. De nieuwe richtlijnen gaan in vanaf het seizoen 2026-2027.
Wat is de situatie nu?
- Steeds meer voetbalclubs hebben gokbedrijven als sponsors. Vroeger ging dit vaak om kleine nevensponsors, maar nu zijn die bedrijven bij veel clubs hoofdsponsor.
- Dat laatste is ook in de Premier League in Engeland het geval. In totaal zijn er dit seizoen acht clubs die een gokbedrijf hebben als sponsor op de voorkant van hun shirt. Het gaat om Bournemouth (Dafabet), Brentford (Hollywoodbets), Everton (Stake), Fulham (W88), Leeds (SBOTOP), Newcastle (Fun88), Southampton (Sportsbet) en West Ham (Betway). Die bedrijven zouden in totaal jaarlijks een bedrag van zo’n 60 miljoen pond (68 miljoen euro) betalen.
- Afgelopen zomer had de Premier League aan de clubs gevraagd om zelf met een voorstel te komen om die sponsoring door gokbedrijven in de toekomst in te perken. Op die manier zou er kunnen voorkomen worden dat de Britse overheid zelf met een nog strengere wet komt. Zo’n regels zijn nodig omdat het aantal gokverslaafden, zeker onder jongeren, de laatste jaren enorm is gestegen.
Wat is er nu beslist?
- Na maanden onderhandelen hebben de Premier League-clubs beslist geen gokbedrijven meer toe te laten op de voorkant van hun wedstrijdshirts vanaf het seizoen 2026-2027. Die overgangsperiode moet de getroffen clubs de kans geven om een nieuwe shirtsponsor te zoeken en zo brusk inkomstenverlies te vermijden. De komende jaren mogen clubs dus ook nog gewoon nieuwe deals afsluiten met gokbedrijven.
- Eens het verbod is ingegaan, mogen clubs uit de Premier League wel nog steeds reclame maken voor gokbedrijven op andere plaatsen. Het gaat dan bijvoorbeeld over de mouwen van hun shirts, de achterkant of de LED-boarding rond het veld.