Sony heeft nieuwe verkoopcijfers vrijgegeven en die zijn reden tot feesten bij de Japanners. Met 91,6 miljoen verkochte exemplaren van hun PlayStation 4 steekt Sony er met kop en schouders bovenuit. Microsoft geeft al jaren geen verkoopcijfers meer vrij van hun Xbox, wat meestal toch niet het beste doet vermoeden, en hoewel Nintendo het goed doet, lijkt het toch de PS4 te zijn die als grote winnaar uit de huidige console wars komt.
91,6 miljoen verkochte exemplaren, daar kan je natuurlijk al eens mee uitpakken. Al zegt dat cijfer op zich natuurlijk weinig. De PlayStation 4 is intussen al meer dan vijf jaar oud en lijkt het ook nog een tijdje te gaan volhouden als vlaggenschip van Sony, want de PlayStation 5 zal niet voor binnenkort zijn. Dat wil dus zeggen dat die 91 miljoen ongetwijfeld nog zal groeien. Met nog minstens één grote decembermaand, een maand waarin de meeste consoles gekocht worden, voor zich, hebben ze zelfs de 101,63 miljoen verkochte exemplaren van die de Wii haalde binnen handbereik.Stilte bij Xbox
Mocht de PlayStation 4 die 101,63 miljoen bereiken, zou dat een grote prestatie zijn. Slechts twee home consoles scoorden beter dan de Wii: de originele PlayStation (102,49 miljoen exemplaren) en de PlayStation 2 met meer dan 155 miljoen exemplaren. De cijfers van hun PS2 zullen ze dus waarschijnlijk niet gaan evenaren, maar de PS4 zal zich ongetwijfeld bij de best verkochte consoles ooit gaan bevinden.
Bij Xbox klinkt een heel ander geluid. Daar geven ze al sinds 2015 geen verkoopcijfers meer. Microsoft geeft in de plaats een aantal relatieve cijfers die wel aantonen dat het bedrijf groeit, maar daar blijft het ook bij. “We kijken naar engagement als onze belangrijkste graadmeter voor succes en we zullen dus niet langer onze totale verkoopcijfers communiceren”, stelde een Microsoft-woordvoerder nog in 2018. Ze wijzen daarbij, onder andere, naar hun actieve Xbox Live-gebruikers, waarvan het aantal blijft groeien.
Maar een bedrijf dat weigert exacte cijfers vrij te geven, voorspelt weinig goeds. Zelfvertrouwen straalt het natuurlijk niet uit. Het zal bij Sony ongetwijfeld meegespeeld hebben. Zonder ze bij naam te noemen, geven ze met hun cijfers meteen een steek naar Microsoft. Het laatste cijfer dat Microsoft vrijgaf voor Xbox One was slechts 19,1 miljoen. Al dateert dat wel al van 2016. Marktresearchbedrijf IHS Markit projecteerde de verkoop in juni van dit jaar op 39,1 miljoen, een heel eind verwijderd van Sony dus.
This week on this episode of Xbox fanboy damage control
— objdadon (@objdadon) 8 januari 2019
*PS4 sold over 90 mill "it's not about hardware sales it's about software"(I agree)
PS4 averages over 9 games per consumer " it's more about active users"
Sony announces 90 million active users
Next? pic.twitter.com/7VzITiZXG1
Nintendo doet het verrassend goed
Er is natuurlijk nog een grote speler op de markt: Nintendo. En die hun Switch doet het beter dan verwacht. Met 22,86 miljoen verkochte exemplaren (cijfers van september 2018) doen ze dan wel een pak minder dan de PS4, voor een console die minder dan twee jaar op de markt is, is dat aantal toch redelijk indrukwekkend.
Al zal Nintendo zich niet al te veel aantrekken van het succes van Sony. De Switch en de PS4 zijn niet echt concurrentie voor elkaar te noemen. Nintendo mikt al een tijdje op een andere game-ervaring dan z’n collega-producenten. Je kan er dan ook van uitgaan dat de twee consoles naast elkaar kunnen bestaan. Bij PlayStation en Xbox lijkt dat veel minder het geval. De console wars zijn dan ook meer dan ooit een gevecht tussen die twee. En wie dan de winnaar is, is overduidelijk.
Onlangs kondigde Slightly Mad Studios aan een eigen console te gaan produceren. Maar of die Mad Box, zoals de console zal gaan heten, ooit zal kunnen concurreren met de grote drie, valt voorlopig toch nog te betwijfelen.
Console wars in 2001 depicted pic.twitter.com/hkxPpfkIWx
— Best Video Games (@BestGamezUp) 9 januari 2019
Waarom is de PlayStation 4 zo succesvol?
Je vraagt je dan uiteraard meteen af waarom de PlayStation zo succesvol is. Deels natuurlijk door gewoonte. De eerste PlayStation dateert al van 1994, zo’n zeven jaar voor de eerste Xbox op de markt verscheen. Gamers die ooit een PS-controller in hun handen hebben gehad, zullen sneller opteren voor een opvolger dan voor een nieuwe concurrent. Maar je zou Sony oneer aan doen door hun dominantie enkel daarop af te schuiven.
Sony had een duidelijk plan voor hun PlayStation 4. Hij was goedkoper en ook krachtiger dan de eerste Xbox One. Met de komst van de PlayStation 4 Pro en de Xbox One X nam Microsoft een voorsprong wat de kracht van de console betrof, maar voor veel gamers rechtvaardigde dat de meerprijs van het apparaat niet. De PlayStation 4 Pro was een pak goedkoper en was zeker en vast nog krachtig genoeg.
Naast de prijs, is de dominantie ook toe te wijzen aan een aantal enorm sterke exclusives. Als je alleen 2018 al bekijkt, heb je als PlayStation-speler met God of War en Marvel’s Spider-Man twee van de beste games van het jaar exclusief voor jouw platform. Daar zet Xbox dan wel een Forza Horizon 4 tegenover (dat een derde plaats op onze lijst van beste games van 2018 veroverde), maar de lijst met PS4-exclusives is ronduit indrukwekkend (vergelijk hier de beste PS4-exclusives met de beste games exclusief voor Xbox One).
Een (redelijk) goedkope, maar toch krachtige console met een resem exclusieve games lijkt een topformule die voorlopig dus niet te kloppen valt. Als er vandaag eentje de kroon mag opzetten in console-land is het duidelijk Sony.
Sony heeft de afgelopen 'holiday period' bijna 6 miljoen PS4's verkocht waarmee het totaal nu op bijna 92 miljoen units staat.
— Koos Mooten (@jtmooten) 8 januari 2019
Marvel's Spider-Man is tevens PlayStation's snelst verkopende exclusive ooit, de teller staat momenteel op 9 miljoen copies. Benieuwd wat 2019 brengt! pic.twitter.com/VzGy40Int8