Portugal en Spanje hebben een belangrijke mijlpaal bereikt met de Europese Commissie: een rechtstreekse hogesnelheidslijn tussen Lissabon en Madrid moet in 2030 klaar zijn. Het project belooft de reistijden tussen de twee hoofdsteden drastisch te verkorten en vormt een duurzaam alternatief voor de tientallen dagelijkse vluchten.
Nog reisplannen nodig? Zet Lissabon en Madrid maar al op je agenda voor het jaar 2030 of 2034. In 2030 is de hogesnelheidslijn klaar, maar pas tegen 2034 is de reistijd optimaal. Dan zit je maar drie uur op de trein van hoofdstad naar hoofdstad.
Een groot project
De eerste fase focust op de aanleg van de lijn tussen Évora en Caia, die tegen 2025 voltooid moet zijn, met operationele diensten vanaf 2026. Het traject Plasencia-Talayuela volgt een vergelijkbaar schema en zal in 2028 operationeel zijn. In 2027 wordt de planning van de nieuwe Lissabon-Evora lijn afgerond, inclusief een derde kruising en een brug over de Taag.
Volgend jaar start de aanleg van een tweede spoor tussen Poceirão en Bombel, dat in 2029 gereed moet zijn. Uiteindelijk moet de reistijd tussen Lissabon en Madrid in 2034 teruggebracht worden tot ongeveer drie uur, mede dankzij het Europese European Rail Traffic Management System (ERTMS).
Economisch en ecologisch voordeel
Het ministerie benadrukt dat de nieuwe verbinding niet alleen tijd bespaart, maar ook bijdraagt aan de economische samenhang tussen de landen en de uitstoot van broeikasgassen verlaagt. Meer dan veertig dagelijkse vluchten kunnen zo deels overbodig worden. Portugal en Spanje evalueren de sociaaleconomische impact van de omschakeling van het Iberische spoorprofiel naar het Europese standaardprofiel tegen 2027.
Het project past in de Europese strategie voor duurzame mobiliteit, gericht op grensoverschrijdende spoorverbindingen, technologische vooruitgang en interoperabiliteit. De Europese Commissie ziet de lijn als een belangrijke stap om het Iberische schiereiland volledig aan te sluiten op het Europese hogesnelheidsspoornetwerk.
