Bij de studies voor de renovatiewerken aan het station Gent-Sint-Pieters was een realistische planning geen vereiste, zegt een rapport van het Rekenhof.
Al meer dan tien jaar is een deel van het drukste station van Vlaanderen een bouwwerf. In 2005 werden de eerste werken opgestart, met het plan om tegen 2017 volledig klaar te zijn. De deadline ligt nu op eind 2027, maar bevoegd minister Georges Gilkinet (Ecolo) plaatste vorige week in de Kamer al enig voorbehoud bij die datum. “De timing wordt opnieuw geëvalueerd, om te bekijken of ze haalbaar is”, klonk het.
In 2018, nadat de eerste perrons gesloopt en vernieuwd werden, bleek dat het voorziene budget op was. De werf ligt sindsdien stil en het Rekenhof mocht op vraag van het parlement uitzoeken waarom het geld op is en alles zo misgelopen is. Nu blijkt dat de eerste fase 15 maanden te laat opgeleverd werd en 80 miljoen euro gekost heeft. Dat is liefst 36,2 procent meer dan oorspronkelijk gepland.
Het Rekenhof ziet de oorzaak in de extra werken die nodig waren toen het eerste vernieuwde perron in gebruik kwam. Het perron beek te smal om de veiligheid van de reizigers en de stiptheid van de treinen te garanderen. Resultaat: alle perrons hadden een verbreding nodig, die niet voorzien was in de initiële plannen. Daarnaast heeft niemand werk gemaakt van een realistische planning, tijdens de studiefase die de werken voorafging.
“Half tweedehands station”
Ook de tweede fase, waarbij spoor 1 tot 7 onder handen genomen worden, verloopt moeilijk, merkt het Rekenhof op. Twee jaar geleden toverde de NMBS een goedkoper scenario op tafel waarbij de voorziene overkapping ontbrak, tot woede van toenmalig burgemeester Daniël Termont (sp.a). Hij verklaarde geen genoegen te zullen nemen met een “half tweedehands station”.
Overheidsopdrachten zorgden ook in deze fase voor problemen. De prijzen die aannemers voorstelden, lagen veel hoger dan de NMBS en De Lijn voor ogen hadden. “Een diepgaandere analyse had eventuele gebreken in de raming of marktverstorende factoren kunnen aantonen’, zegt het Rekenhof in het rapport. De NMBS reageert bij De Tijd dat het ‘zich steeds als een goede huisvader heeft gedragen”.
Momenteel is het zo dat de overkapping er toch komt, na overleg met de stad Gent. De NMBS wacht op een omgevingsvergunning en hoopt na de zomer van 2021 met de werken te kunnen beginnen. Dat zou goed nieuws zijn voor de 50.000 pendelaars die het station op een gemiddelde werkdag aandoen.