Rick Astley maakt 35 jaar na datum remake van clip ‘Never Gonna Give You Up’

De meme-klassieker Never Gonna Give You Up van Rick Astley is ondertussen 35 jaar oud, maar nog steeds razend populair. Tijd voor de Britse zanger om een kleine remake te maken van zijn iconische song. Dat deed hij voor de Amerikaanse verzekeringsfirma CSAA Insurance Group. Het bleek alvast een gouden zet van het bedrijf, want de nieuwe video wordt massaal bekeken.

Wanneer de toen amper 21-jarige Rick Astley in de zomer van 1987 zijn debuutsingle Never Gonna Give You Up uitbracht, had hij ongetwijfeld nooit durven dromen dat in 2022 jongeren wereldwijd zijn lied nog steeds vlot zouden kunnen meezingen. Nochtans was het toen al meteen een enorm succes. Never Gonna Hit You Up stond helemaal bovenaan de hitlijsten in maar liefst 25 landen, waaronder België en zelfs de Verenigde Staten.

Nadien had de Brit nog enkele hits, maar niet veel later besloot hij in 1994 op zijn 27ste om de muziekwereld vaarwel te zeggen. Na zijn comeback in 2000 kon Rick Astley zijn vroegere successen niet meer evenaren, maar toen kwam er in 2007 ineens hulp uit onverwachtse hoek.

Rickrolling

In maart 2007 releasede gameproducent Rockstar Games de eerste langverwachte trailer voor het videogame Grand Theft Auto IV. De belangstelling in het spel was zo groot dat de website van Rockstar Games al snel crashte. Fans die de trailer nog niet gezien hadden, gingen daarom over op het internet op zoek of er nergens een kopie te vinden was. Een gebruiker van 4chan beweerde zo’n kopie te hebben en deelde op het bekende forum een link naar die zogezegde trailer van Grand Theft Auto IV. Wie op zijn link klikte, krijg echter geen gametrailer te zien, maar wel de clip van Never Gonna Give You Up.

Het begrip ‘rickrolling’ was meteen geboren en dook de jaren nadien overal op. Bijna iedereen die regelmatig actief is op het internet heeft wel al eens op een foutieve link doorgeklikt om daar geconfronteerd te worden met de immer vrolijke Rock Astley. Aanvankelijk ging het daarbij altijd om de video RickRoll’D die in 2007 op YouTube was geüpload. De jaren daarna zou die clip echter regelmatig offline gehaald worden door YouTube omdat hij in overtreding is met hun gebruiksvoorwaarden. Op 24 oktober 2009 uploadde het officiële account van Rick Astley dan de originele videoclip van Never Gonna Give You Up.

CSAA Insurance Group

Die video heeft ondertussen al 1 miljard en 268 miljoen views, een bewijs dat Rick Astleys klassieker nog steeds razend populair is. Om de 35-jarige verjaardag van Never Gonna Give You Up te vieren slaagde de firma CSAA Insurance Group erin de zanger te overtuigen om een remake te maken van zijn iconische clip. Daarin zien we Rick Astley in gelijkaardige kledij en omgevingen zijn nummer zingen met de kenmerkende dansbewegingen. Rondom hem zijn medewerkers van CSAA Insurance Group actief.

Bekijk hier de remake en het origineel van Never Gonna Give You Up van Rick Astley:

Meer
Lees meer...