Roméo Elvis heeft al het een en ander veroorzaakt op Twitter. Dat wil hij nu vermijden en hij heeft zijn account verwijderd. Maar op het Franse festival Garorock heeft hij zich opnieuw van zijn beste kant laten zien: hij riep het publiek op om homo’s niet te haten … maar daar gebruikte Roméo Elvis wel ‘pédés‘ voor, het Franse equivalent van flikker.
Wat heeft Roméo Elvis nu precies uitgestoken op het podium van Garorock? Een beetje hetzelfde als er in februari 2018 gebeurd is tijdens een uitzending van het radioprogramma Planète Rap. Daar vertelde hij al waarom hij het oké vond om woorden als négro en pédé te gebruiken. Het zijn woorden die hij onder vrienden ook gebruikt.
“Logische” woorden op het podium van Garorock
De woorden van Roméo Elvis veroorzaakten heel wat heisa. En dus vond hij het een goed idee om zijn mening nog eens te herhalen, deze keer op het podium van het Franse festival Garorock. Voor een verbijsterd publiek stootte de rapper een hele reeks verwarrende woorden uit: hij vraagt om geen homofobo posts online te zwieren, terwijl hij zelf homoseksuelen flikkers noemt. Heel logisch, allemaal.
Geen Twitter meer voor Roméo
In juni maakte Roméo Elvis via Instagram bekend dat hij zijn Twitter-account zou verwijderen. Dat deed hij om taferelen als deze te vermijden. Het is dan ook heel vreemd dat hij nu op een podium van een festival exact dezelfde uitspraken deed, als waarmee hij alles in gang gezet heeft.
Wat vooral pijnlijk duidelijk wordt, is dat Roméo Elvis opvallend problemen heeft om zichzelf in twijfel te trekken en dat hij zichzelf de slachtofferrol toeëigent, ook al probeert iedereen hem duidelijk te maken dat het voor zijn fans slecht kan zijn als hij dergelijke woorden gebruikt. Niet alleen zijn fans lijden daaronder, maar ook (en zeker) de mensen die hij beledigt door ze op die manier te benoemen.
Collega-rappers niet akkoord
De fans van Roméo Elvis zijn niet de enige mensen die zich zorgen maken. Collega-rapper Jok’air schreef al op Twitter dat we “het ons niet kunnen veroorloven om een gemeenschap te beledigen wanneer we niets over haar geschiedenis en die van de woorden die we daarvoor gebruiken weten”.
Meer dan Twitter
Roméo Elvis leek niet te beseffen dat hij niet gewoon tegen zijn volgers op Twitter of Instagram aan het praten was, maar dat hij voor een gigantisch publiek stond, dat zijn woorden te verwerken kreeg. Bekend zijn heeft zo zijn nadelen, zeker in tijden van sociale media.
Nu rest alleen de vraag: is de slachtofferrol van Roméo Elvis terecht of niet? Zijn tirade op het podium van Garorock heeft het er alleszins niet beter op gemaakt. Zijn kleine zusje Angèle is precies toch wat voorzichter in haar woordkeuze.