Rumag onder vuur na uitzending ‘Zondag met Lubach’: bedrijf profiteert van de creativiteit van anderen

Rumag bevindt zich op glad ijs. Het commercieel bedrijf wordt ervan beschuldigd de creativiteit van anderen te gebruiken om zelf geld te verdienen. Rumag post herkenbare quotes op Instagram, en verkoopt die quotes ook in de vorm van bekers en T-shirts. Het bedrijf staat nu onder vuur, zeker nadat ze een corona-collectie uitbrachten.

Rumag staat bekend als een Instagrampagina met leuke quotes, en is met 1,2 miljoen volgers een van de meest succesvolle Nederlandstalige Instagrampagina’s. Al een tijdje wordt beweerd dat Rumag quotes overneemt van anderen om er vervolgens zelf geld mee te verdienen, maar meer is er nooit over gezegd. Nadat Arjen Lubach er afgelopen zondag een kwartier aan wijdde in zijn programma Zondag met Lubach, ontplofte de bom.

Zondag met Rumag

Nadat het bedrijf al eerder commentaar kreeg op plagiaat, ging ook Arjen Lubach zich ermee moeien. Voordien kwam het nooit verder dan beperkte negatieve aandacht voor het bedrijf, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Zondag met Lubach is gigantisch populair bij onze Noorderburen, en heeft dus een groot bereik. Na de uitzending zijn verschillende mensen erop gesprongen, en zetten ze andere mensen aan om de pagina te ontvolgen.

De uitzending liet namelijk zien dat zo goed als alle quotes die op de pagina van Rumag staan, overgenomen zijn. Vaak uit het Engels, zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken rond aanklachten. Dat het bedrijf schaamteloos dingen overneemt van het internet is al even geen geheim meer, maar toch zorgt de uitzending van Lubach voor een ommekeer. Daarin liet Lubach een fragment zien waarin een medewerker van Rumag het met een lach op zijn gezicht heeft over “grijze zones” bij het maken van dat soort t-shirts en bekers. “Leuk dat je er juridisch mee wegkomt, maar het is nog steeds supertriest”, was Lubachs antwoord daarop.

Lubag

Rumag

De kritiek op het bedrijf werd pas helemaal gigantisch, toen Rumag T-shirts ging verkopen voor het goede doel. Met de tekst ‘Ik.Geloof.In.Jou.En.Mij’ wou het bedrijf strijden tegen het coronavirus. Het shirt werd voor 14,95 euro verkocht, met daar bovenop nog een som van 10 euro als donatie. Dat maakt dat het shirt 24,95 euro kost en waar nog eens zeven euro verzendingskosten bij komen. Van dat hele bedrag gaat er slechts 10 euro naar het Rode Kruis. “Raar”, vond Lubach. Zeker wanneer hij opmerkte dat de verzendingskosten op de site tot voor kort gratis waren. Volgens het zakenblad Quote zou Rumag tussen de 35.000 en 55.000 euro hebben verdiend aan de t-shirts.

Lubag-Tshirts
Lubag.nl

Daar ging Arjen Lubach iets aan doen: “Wil je toch geld geven aan het Rode Kruis en niet hoeven rondlopen met T-shirts van het triestste merk van de huidige eeuw? Dan weet ik wel iets beters.” Hij waande zich voor even Lubag en kopieerde de shirts van Rumag. Hij veranderde enkel de puntjes in de quote door komma’s. Dat diende als knipoog naar de uitspraak van Rumag in een eerder interview. Daarin antwoordde een medewerker van Rumag “absoluut”, toen iemand hem vroeg of hij het oké vond om geld te verdienen met de creativiteit van een ander. De shirts van Lubach kosten even veel dan die van Rumag, maar daarvan gaan wel alle opbrengsten naar het Rode Kruis. Het bracht tot nu toe al meer dan 250.000 euro op. Zowel Lubach, de zender als de drukker verdienen er niks aan. Rumag is ondertussen gestopt met hun corona-collectie.

RU.MAG.NIET.STELEN

Om de gelijkenissen tussen Rumag-quotes en de originele posts te bundelen, heeft een Twitter-gebruiker er een volledige pagina aan gewijd. Op RU.MAG.NIET.STELEN toont hij/zij aan hoeveel quotes het bedrijf schaamteloos overneemt. Het account heeft ondertussen al 15.000 volgers.

Meer
Lees meer...