’s Ochtends snoozen: blijkbaar toch geen goed idee

’s Ochtends snoozen: blijkbaar toch geen goed idee

Je wekker loopt af maar je bent er nog niet klaar voor om de dag te beginnen. Al snel druk je op de snoozeknop om nog 10 minuutjes te blijven liggen. Het lijkt dat deze extra minuten je nog wat meer rust bieden, maar het tegendeel is een feit. Onderbroken worden in je slaap biedt namelijk geen échte rust.

Het is zo gezellig om nog enkele minuten langer in bed te blijven liggen, maar het heeft geen positief effect op onze effectieve slaaprust. Een onderzoek aan de Universiteit van Psychologische Wetenschappen in Tel Aviv wist zelfs te melden dat een persoon die 4 keer wakker wordt tijdens een slaap van 8 uur even goed uitgerust is als iemand die 4 uur slaapt. De zogenaamde extra slaap die je denkt te hebben, is een zeer lichte slaap die je nachtrust niet ondersteunt.

Waarom snoozen zo slecht voor je is.


Ochtendhumeur

Niet iedereen heeft er last van maar ochtendhumeur is een veelvoorkomend fenomeen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat meerdere keren op korte tijd wakker worden dat slechte humeur versterkt. Het zorgt ervoor dat dit gevoel langer blijft hangen gedurende de dag.

Enkele minuten langer in bed blijven liggen is een belangrijke factor bij het opstaan voor vele mensen. Daarom deed de universiteit van Tel Aviv onderzoek naar manieren om jezelf toch die enkele minuten extra te gunnen zonder hierdoor knorrig te worden.

Betere manieren

Volgens Kate Sprecher, een slaapspecialist aan de Universiteit van Colorado, is nog enkele minuten in bed blijven liggen zonder je ogen te sluiten, een middenweg die je kan helpen beter wakker te worden. Je ogen open houden, zorgt ervoor dat je vermoeidheid afneemt voor je opstaat. Uiteraard horen die extra minuten niet bij je werkelijke slaaprust, maar ze zijn wel nuttig bij het wakker worden.

Ook je biologische klok speelt een rol in je slaapritme. Dat je moe wordt zodra het donker is en de drang voelt om op te staan bij daglicht wordt door je biologische klok bepaald. Je kan hier ’s ochtends op inspelen door te gaan slapen met je gordijnen open. Het daglicht komt je dan in de ochtend vanzelf tegemoet waar je automatisch wakker van wordt. Je alarm vormt dan enkel een extra stimulans om echt op te staan.

Voor je gaat slapen is nog even door je smartphone scrollen een verleidelijke gewoonte. Helaas zorgt dat felblauwe licht ervoor dat je moeilijk in slaap geraakt. Toch hoef je niet per sé deze gewoonte achterwege te laten. Het is aan te raden om een filter te downloaden voor je scherm. Warme kleuren zijn namelijk gemakkelijker voor je ogen waar te nemen en ze verstoren je slaapritme niet.

Voldoende nachtrust

Tenslotte is voldoende slaap een belangrijke factor om goed te kunnen opstaan. Voor een volwassene is 7 of 8 uur slaap per nacht perfect. Als je vroeg gaat slapen, zorgt dat er ook voor dat je vroeger zal opstaan. Na een tijdje zal je je wekker zelfs niet meer nodig hebben omdat je biologische klok zich aan deze routine aanpast.

Sprecher schrijft de nood om te snoozen toe aan te weinig slaap. Het is te vergelijken met een hongergevoel of dorst. Wanneer je honger hebt, betekent het dat je moet eten en dat is net hetzelfde met drinken of slapen. Op tijd in je bed kruipen en van die snoozeknop afblijven, dus.

Gesponsorde artikelen