De Belgische Facebookpagina’s van sp.a hebben beheerders zitten in Vietnam en Madagaskar. Loonslaven in een buitenlandse clickfarm? Neen, zo ver gaat het niet bij de socialisten: ze schakelden reclamebureau Happiness in voor hun social media. En die werken vanuit het buitenland. Maar dat kan mogelijks problemen opleveren straks: Facebook heeft sinds kort een probleem met politieke advertenties uit het buitenland en treedt er ook al actief tegen op.
Tegenwoordig kan je op Facebook zien in welk land de beheerders van een bepaalde pagina gevestigd zijn. Het is opvallend dat managers van de Facebookpagina van sp.a naast België vanuit Vietnam en Madagaskar opereren.
De sp.a heeft een uitleg klaar voor die vreemde vaststelling. Sp.a-woordvoerder Conner Rousseau laat aan newsmonkey weten dat de partij “het Belgische reclamebureau Happiness toegang gegeven heeft tot de Facebookpagina”: “Je hebt Happiness Brussels, gevestigd in Vilvoorde, en Happiness International. Die laatste is gevestigd in Vietnam. ” Volgens Rousseau heeft de ene beheerder uit Madagaskar ook te maken met het inschakelen van het reclamebureau Happiness.
(In de VS is de federale politie en onderzoek gestart naar Facebook.)
“Faciliteiten in Vietnam en Madagaskar”
Happiness Brussels heeft nog Belgische klanten van formaat zoals DVV Verzekeringen, Quick, Rode Kruis Vlaanderen, Nivea en Nivea Men. Al deze Belgische pagina’s beschikken ook over beheerders die gevestigd zijn in Vietnam of Madagaskar.
Happiness bevestigt aan newsmonkey dat het “sp.a ondersteunt met activiteiten op social media, zoals contentcreatie en media-buying“: “Happiness en zijn partners hebben Belgische collega’s in Vietnam en Madagskar. Enkelen van hen helpen mee met de socialemediacampagnes van onder andere sp.a en Quick. Bijvoorbeeld met het opzetten van dashboarding (een strategisch performance management-instrument, red.). Daarvoor hebben ze toegang nodig tot de social media-kanalen van onze klanten.”
Happiness laat ook nog weten dat het in Vietnam en Madagaskar “businessopportuniteiten en communicatie- en productiefaciliteiten uitgebouwd heeft” en dat dat de reden is waarom een aantal beheerders gevestigd zijn in die landen.
(Lees hier meer over de nieuwe visie voor Facebook van Mark Zuckerberg.)
Facebook heeft probleem met politieke advertenties uit buitenland
Er zit dus een logische verklaring achter de beheerders in Vietnam en Madagaskar, maar toch doet het wenkbrauwen fronsen. Want het is helemaal niet zeker of die beheerders vanuit het buitenland binnenkort nog wel geduld worden door het bedrijf van Mark Zuckerberg.
Zo wil Facebook politieke inmenging vanuit het buitenland zoveel mogelijk tegengaan. Die houding heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg aangenomen na de vermeende Russische inmenging bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.
“Wij doen bij sp.a onze advertenties zelf. Het is niet zo dat mensen in Vietnam dat doen. Maar in het begin zijn er een aantal mensen mee beheerder gemaakt, waaronder het Happiness-profiel zelf”, sust Rousseau van sp.a. Dus zolang de sp.a dat blijft doen, vanuit België, is er geen probleem.
Om fake news maar ook invloed vanuit het buitenland tegen te gaan, heeft Facebook nu besloten om in de aanloop naar de verkiezingen in Israël, de VS, Brazilië, Oekraïne, India en het VK een tool op te zetten “voor transparantie in politieke advertenties”. Dat schrijft de Israëlische krant The Times of Israel. Met die tool, die voorlopig nog niet van toepassing is op politieke advertenties in ons land, worden alle afzenders van politieke advertenties op Facebook eerst geïdentificeerd voor de advertentie online mag. Het is de bedoeling dat er enkel politieke advertenties, afkomstig uit Israël, in de feed van de Israëlische kiezers terechtkomen in de verkiezingstijd.
(Facebook maakt onze telefoonnummers nog steeds openbaar ondanks beloftes van maanden geleden.)
Database
De advertenties worden zo ondergebracht in een database die voor het publiek toegankelijk is. Daarin zie je of de advertenties nog actief zijn en hoeveel geld erin gestoken is, maar ook op welke locatie de advertentie opgezet is. Of deze tool binnenkort ook bij ons beschikbaar zal zijn, is niet geweten, maar vermoedelijk wel.
Sean Evins, die bij Facebook de chef is van het politieke luik en het overheidsluik in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, verstaat onder politieke advertenties “elke advertentie waar een politieke slogan in voorkomt en die het heeft over een kandidaat, een politieke partij of de verkiezingen zelf”.