Spotify is van plan om zijn prijzen te verhogen. In Scandinavië is het bedrijf volop bezig met het testen van een prijsverhoging. Dat doet de streamingdienst om te zien of de prijs van familieabonnementen omhoog kan in de rest van de wereld.
Spotify wil de prijzen van het familieabonnent verhogen. Dat blijkt uit het feit dat het bedrijf hogere tarieven aan het testen is in Scandinavië. Als die werken, laat de streamingdienst de prijsverhoging waarschijnlijk los op de rest van de wereld. Momenteel betreft het alleen een verhoging van het familieabonnement. De prijs van een studentenabonnement en een los abonnement blijft dus gelijk.
Prijsverhoging
Insiders vertelden aan de Amerikaanse site Bloomberg dat het gaat om een prijsverhoging van ongeveer 13 procent. De test wil niet zeggen dat de prijsverhoging er effectief komt. Spotify weigert momenteel om te reageren op de testen in Scandinavië.
Het Zweedse bedrijf ligt gevestigd in Stockholm en is de dominante speler voor muziekstreaming in Noord-Europa. Momenteel kost een familieabonnement 15 euro. Je kan zo’n abonnement met vijf personen tegelijk gebruiken.
De muziekindustrie ziet een prijsverhoging zeker zitten. De industrie vindt namelijk dat ze te weinig geld krijgt per afgespeeld nummer op Spotify. Een prijsverhoging was er tot nu toch nog niet. Dat komt omdat Spotify nieuwe gebruikers wil aantrekken door kortingen te geven.
Grootste streamingdienst
Spotify telt 108 miljoen gebruikers wereldwijd. Daarmee is het bedrijf de grootste op vlak van betaalde muziekstreaming en het lijkt er niet op dat ze die trofee snel moeten afgeven. De grootste concurrent is momenteel Apple Music, maar die muziekdienst haalt net 60 miljoen abonnees.
Toch maakt Spotify nog altijd verlies. Dat komt omdat het bedrijf weigert om een prijsverhoging door te voeren. De streamingdienst is nog aan het groeien en blijft daarom vastklampen aan kortingen om nieuwe gebruikers aan te trekken.
Het grote verschil met andere bedrijven zoals Apple en YouTube is dat Spotify enkel overleeft op streamingabonnementen. Apple kan makkelijk andere producten verkopen, zoals iPhones en MacBooks. Datzelfde verhaal geldt ook voor YouTube. Spotify heeft die luxe niet en kan enkel uit streaming geld halen.