Tijd voor een beetje positief nieuws. In de Amerikaanse stad Corpus Christi, in de staat Texas, heeft een Starbucks-barista een tiener geholpen die mogelijk werd lastiggevallen. Dat deed ze door een boodschap op een beker te schrijven, waardoor het meisje op een subtiele manier kon laten weten of ze hulp nodig had. Uiteindelijk loste de tiener de situatie zelf op, maar de actie ging niet onopgemerkt voorbij.
Niet al het nieuws hoeft slecht of groot te zijn. In de Verenigde Staten heeft een barista, waarvan de naam niet bekend is, die werkte bij koffieketen Starbucks een meisje hulp aangeboden omdat ze dacht dat ze wel eens in gevaar zou kunnen zijn. Dat deed ze door een kleine boodschap op een beker te schrijven en aan de tiener te geven. Op die manier liet ze de keuze aan het meisje zelf, maar wou ze laten weten dat ze klaarstonden om in te grijpen. Uiteindelijk liet het meisje weten dat ze oké was.
Lastiggevallen
De tiener waarover het gaat, was aan het studeren in één van de Starbucks-filialen in Corpus Christi, Texas wanneer een man haar begon lastig te vallen. De werknemers merkten dat op en wilden aan het meisje laten weten dat ze konden ingrijpen wanneer het nodig was. Een barista nam een lege koffiebeker en noteerde er een kleine boodschap op: “Ben je oké? Wil je dat we ingrijpen? Als je dat wil, neem dan het dekseltje van de beker.” Uiteindelijk liet het meisje weten dat ze alles onder controle had, maar het voorval zorgde bij de moeder van de tiener toch voor heel wat dankbaarheid.
In een interview met de New York Post liet moeder Brandy Selim Roberson alvast weten dat ze de actie van de barista enorm apprecieert. “De man die haar lastigviel was heel luid en intimiderend”, klonk het. “Maar op een bepaald moment kwam er een barista naar haar toe met een bestelling die ze niet had gemaakt en zei haar dat het een extra warme chocomelk was. Dat is hoe ze haar de boodschap hebben doorgegeven.” Toen het meisje na het lezen van de boodschap opkeek, zag ze hoe een aantal werknemers klaarstonden om in te grijpen.
Boodschap
Roberson wil met het verhaal vooral aantonen hoe belangrijk het is om opmerkzaam te zijn in dit soort situaties. “Ik geloof terug in het goede van de mens en ik kan met dit verhaal misschien mensen aansporen om iets te zeggen als ze iets soortgelijks zien.” Daarnaast wil ze ook dat meer bedrijven, restaurants en café’s hun werknemers trainen om in te grijpen in dit soort situaties.