Studio 100 woest over Maya De Bij-parodie van Greenpeace met sigaretten

Greenpeace lanceert vandaag een campagne tegen Studio 100. In een video, die de milieuorganisatie geproduceerd heeft, promoot Maya De Bij valse sigaretten voor kinderen. Daarmee willen de activisten aanklagen dat een aantal producten en charcuterieartikelen, die aangeprezen worden door Studio 100-figuurtjes zoals Maya, ongezond zijn.

Studio 100 gebruikt haar populaire figuren zoals Maya, Plop, K3 en Samson om ongezonde producten voor kinderen te promoten”, laat Greenpeace weten in een persbericht. “De sigaretten uit de video zijn vals, maar de charcuterie van Studio 100 is wel degelijk echt. En helaas bijzonder schadelijk voor de gezondheid van onze kinderen. Charcuterie verhoogt het sterfterisico en het risico op ziektes zoals darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2.”

Met deze parodie van Maya De Bij klaagt Greenpeace dus aan dat Studio 100 ongezonde charcuterie voor kinderen blijft verkopen. “Voor kleine kinderhandjes, met heerlijk zachte honingsmaak”, klinkt het sarcastisch.

Studio 100 woest

Ondertussen hebben ze bij Studio 100 gereageerd op het filmpje. “We betreuren dit ten zeerste”, zegt Studio 100-topman Hans Bourlon in de kranten van Het Mediahuis. “Wat is de bedoeling hiervan? Kinderen wijsmaken dat Maya rookt of eenvoudigweg schofferen? We voeren al een paar maanden gesprekken met Greenpeace, onder meer over de uitbreiding van ons voedselaanbod met vegetarische alternatieven en dan komen ze met zo’n video naar buiten? Zeer jammer.”

“De vergelijking tussen vlees eten en roken is ook buiten proportie. En waarom viseren ze Maya? Maya rookt niet, want dat is schadelijk, kankerverwekkend. Waarom viseren ze een Vlaams bedrijf en bijvoorbeeld niet Mickey Mouse? Hebben ze schrik dat ze dan wel juridisch aangevallen zullen worden en alle hoeken van de kamer te zien zullen krijgen?”

Ze zijn er bij Studio 100 nog niet uit of ze een klacht gaan indienen tegen Greenpeace.

wiki commons

Roken als doorn in het oog

“Wat ons heel hard raakt, is dat lang niet iedereen doorheeft dat het om een parodie gaat. We hebben al heel wat reacties gekregen van mensen die zich afvragen waarom Maya nu plots rookt? Veel kindjes zien de video, maar kunnen de tekst op het einde nog niet lezen en weten dus niet wat Greenpeace echt wil zeggen. Wat is de logica hierachter? Wil men de kinderen tonen dat Maya rookt of wil men gewoon schofferen?”

“Het wordt nog vreemder als je weet dat we nog niet zo lang geleden in Spanje een internationale campagne om de bijen te redden hebben gelanceerd. Samen met Greenpeace en mét Maya als centraal figuurtje. Het is bijzonder potsierlijk om die twee beelden nu naast elkaar te zien. Dat van Maya die de bijtjes wil redden en dat van Maya die rookt.”

Kostelijk filmpje

Ook beweert Bourlon dat het filmpje van Greenpeace veel geld gekost heeft: “Ik werk al lang genoeg in de sector om te weten hoeveel zoiets kost. Het is duidelijk met een reclamebureau gemaakt en dan spreek je al snel over een kostenplaatje van honderdduizenden euro’s. Als mensen aan Greenpeace denken, denken ze vaak aan de organisatie die walvissen gaat redden. Wie doneert, moet echter ook beseffen dat hun geld naar zulke video’s gaat.”

De Smurfen plooiden, Studio 100 niet

Vorige maand kwam Greenpeace nog met het bericht dat het analyses had laten uitvoeren op vlees met kinderfiguurtjes van Studio 100 en De Smurfen en daaruit bleek dat die even ongezond waren als die van de supermarkt. Er werd gepleit om de figuurtjes op plantaardig broodbeleg te plaatsen.

IMPS, het bedrijf achter De Smurfen, stopte toen wel met charcuterie met kinderfiguurtjes en wordt daarom nu niet geviseerd.

“Wij proberen een breed aanbod op de markt te brengen, zodat er voor iedereen keuze is”, klonk het toen bij Studio 100. “Daarbij horen bijvoorbeeld ook groenten en fruit met onze figuur Maya. Wat we niet doen is de mensen, met het vingertje omhoog, wijzen op wat ze moeten doen en laten. We zijn vragende partij om lekkere plantaardige alternatieven aan te bieden en hebben gesprekken lopen met verschillende leveranciers.”

“Wij werken enkel met gereputeerde fabrikanten”, benadrukt Janssens nog. “Daarnaast gaan we verder dan de regelgeving en vragen aan Terbeke en al onze licentienemers om conform de European Pledge te produceren.”

studio 100
Meer
Lees meer...