Op TikTok is het een fenomeen: gasten die voor de grap desinfectiemiddel spuiten op het eten of er aan likken. Japanse sushiketens pikken dit niet langer en stoppen dan ook met het eten op de lopende band te zetten: het gevolg van sushiterreur.
De lopende band is iconisch voor de Japanse ‘kaitenzushi’-restaurants, wat transportbandsushi betekent. Het eten komt gewoon op de band langs je tafel en is er dus zeer snel. Toch halen grote restaurants de band weg. Dit nadat er filmpjes op het internet verschenen van gasten die wasabi, desinfectiemiddel of zelfs hun eigen speeksel op het eten van anderen doen. Meer dan 40 miljoen mensen hebben de video gezien en nu is het een trend in Japan om dit ook te doen.
Een filmpje op TikTok
Een tiener plaatste een filmpje online dat hij had opgenomen in een vestiging van Akindo Sushiro, de grootste sushiketen van Japan.
@bizbrief เด็ก_1อัตรา มูลค่าหายไปกว่า4พันล้าน #หุ้นตก #sushiro ♬ เสียงต้นฉบับ – Biz Brief
Hij likt er aan een fles sojasaus en een kom voor hij die weer op de lopende band legt. Daarna raakt hij sushi aan met zijn vingers die hij eerst in zijn mond had gestoken. De video werd 40 miljoen keer bekeken op Twitter en leidde tot copycatgedrag.
Gevolgen
De sushiterreur heeft een impact op de beurskoers van het moederbedrijf van het betrokken restaurant Akindo Sushiro: die daalde dinsdag met bijna 5 procent. Het bedrijf moet dus de manier waarop sushi bij de klant geraakt, herzien.
Ook Choshimaru, een keten die sushirestaurants openhoudt in en rond de Japanse hoofdstad Tokio, onderneemt actie. Het bedrijf meldde dat de transportbanden in alle 63 zaken tot stilstand zullen komen. Het personeel zal de bestellingen met de hand naar de klanten moeten dragen.
Een andere keten, de Kura Sushi-keten, zegt dat het binnenkort de restaurants met speciale camera’s zal uitrusten. De camera’s zullen uitgerust zijn met AI die de restaurantgasten in de gaten zullen zouden. Zo hoopt de keten om de ongewenste restaurantbezoekers af te schrikken. “Ons bedrijf heeft van veel klanten gehoord dat ze het niet meer aandurven om naar een kaitenzushi restaurant te gaan”, zegt Hiroyuki Okamoto, woordvoerder van keten Kura Sushi. “Dit is niet alleen een crisis voor onze restaurants, maar voor de hele industrie”.