Instagram haalt Facebook in als populairste platform in de EU
Instagram is nu officieel populairder dan Facebook in de Europese Unie. Uit het laatste rapport van Meta, ingediend onder de verplichtingen van de Digital Services Act (DSA), blijkt dat Instagram meer actieve gebruikers heeft dan Facebook. Meta, het moederbedrijf van zowel Facebook als Instagram, zag de afgelopen maanden een opmerkelijke verschuiving in gebruikersaantallen. Tussen april […]
Instagram laat je nu een song toevoegen aan je account
Instagram heeft een nieuwe functie toegevoegd die voor oudere millennials zeker een belletje zal doen rinkelen. Je kan nu namelijk – net zoals bij MySpace het geval was – een song toevoegen aan je account, die mensen kunnen afspelen wanneer je profiel bezoeken. Je kan vanaf nu je account op Instagram pimpen met je favoriete […]
Vanaf nu kan je 20 foto’s delen in één post op Instagram
Instagram heeft een grote vernieuwing doorgevoerd. De carrousel is namelijk een stuk groter geworden. Je kon tot op heden via de zogenaamde ‘carrousel’ al tien foto’s in één post verwerken, maar dat aantal is nu verdubbeld naar twintig. Geweldig nieuws voor mensen die moeite hebben met het selecteren van foto’s voor Instagram. Waar je vroeger […]
Instagram test reclameblokken ‘ad breaks’, die je niet kan wegklikken
Instagram voert binnenkort mogelijk een nieuwe, onpopulaire functie in: advertentiepauzes. Hierbij worden gebruikers geconfronteerd met reclame die ze niet kunnen wegklikken. Heel wat gebruikers melden zowel op X als Reddit dat Instagram de nieuwe functie ‘ad breaks’ momenteel test. Moederbedrijf Meta heeft wel nog geen officiële aankondiging gedaan over de beschikbaarheid of verdere details. Hoe werkt het? Ad breaks verschijnen […]
“All Eyes on Rafah”: Waar komt de virale post vandaan en waarom is het belangrijk?
Wie de afgelopen dagen door de Story’s op Instagram is gegaan, heeft het waarschijnlijk al gezien. Een AI-gegenereerde foto met de tekst “All Eyes on Rafah” is ondertussen al meer dan 40 miljoen keer gedeeld. Maar waar vindt de post zijn origine en waar staat het voor? Het is ondertussen al bijna acht maanden geleden […]
Europese Unie start onderzoek naar Facebook en Instagram: “Doen niet genoeg om jongeren te beschermen”
Na TikTok komt nu ook Meta mogelijk in de problemen in Europa. De Europese Unie is namelijk een onderzoek gestart naar Facebook en Instagram, omdat die onvoldoende zouden doen om de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en jongeren te beschermen. De Europese Unie zal onderzoeken of Meta voldoende heeft gedaan om conform te zijn […]
Instagram gaat naaktfoto’s automatisch blurren in DM’s minderjarigen
Instagram gaat de komende weken starten met het testen van een functie om ‘sextortion’ tegen te gaan. Sextortion is een vorm van blackmail, waarbij naaktfoto’s naar minderjarigen gestuurd worden met de vraag om er eentje terug te sturen, die dan nadien gebruikt wordt als chantagemiddel. Door naaktfoto’s te blurren in de DM’s zou dit vermeden […]
Meta is bereid reclamevrije abonnementen van Facebook en Instagram goedkoper te maken om aan EU-straffen te ontsnappen
Meta, het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram, heeft voorgesteld om de prijs van zijn recent ingevoerde advertentievrije abonnementen te verlagen. Daarmee hoopt het een oplossing te bieden voor het toezicht van de Europese Unie op de manier waarop het bedrijf met persoonlijke gegevens omgaat. Wat ging eraan vooraf? Het nieuws:
Instagram breidt ‘Close Friends’ uit naar foto’s op feed
Instagram heeft weer een nieuwe update gelost. Het gaat om een uitbreiding van de Close Friends-functie naar je feed. Op dit moment kan je enkel bij je stories beslissen of al je volgers of enkel je beste vrienden die zien, maar daar komt binnenkort dus verandering in. Gebruikers van Instagram beginnen meer en meer aan […]
Melding gekregen op Facebook om te betalen? Dit moet je doen
Er is de laatste dagen heel wat verwarring over pop-upmeldingen van Facebook en/of Instagram. Gebruikers krijgen daarbij de keuze om ofwel te betalen ofwel expliciet de toestemming te geven om hun gegevens te gebruiken voor gepersonaliseerde reclame. Dit is wat er aan de hand is. Waarover gaat het? Europese gebruikers van Facebook en Instagram krijgen […]
Nu ook officieel: Facebook en Instagram introduceren betalend abonnement zonder advertenties
Wie wil, kan binnenkort Facebook en Instagram gebruiken zonder daarbij advertenties te zien te krijgen. Moederbedrijf Meta heeft namelijk een betalend abonnement voorgesteld. Wie niet wil betalen, kan alles gewoon gratis blijven gebruiken met advertenties. In het nieuws: Wat al enige tijd in de lucht ging, is nu ook officieel. In de loop van volgende […]
Instagramgebruikers krijgen meer controle over wie hen volgt
Er is goed nieuws voor Instagramgebruikers die bezorgd zijn om hun privacy. Meta biedt voortaan de optie om de app te beletten hen ook buiten Instagram te volgen. In het nieuws: Meta biedt Instagram-gebruikers meer transparantie en controle over hun gegevens. In detail: deze functie voorkomt dat Instagram gegevens verzamelt over apps en websites van derden die je bezoekt. […]
Zo kan je meedoen met de ‘AI Yearbook Photo’-trend
Je hebt ze ongetwijfeld al zien opduiken, de foto’s waarop mensen zichzelf omtoveren tot een student in de nineties. De zogenaamde AI Yearbook Photo-trend neemt TikTok en Instagram over en zo kan je zelf deelnemen aan de trend. Al zal je daar wel voor moeten betalen. Je kan op dit moment niet meer door TikTok […]
Hoeveel wil Meta vragen voor advertentievrije versies van Facebook en Instagram?
Gebruikers van Facebook en Instagram komen binnenkort voor een keuze te staan: de apps gratis gebruiken met reclames of betalen voor een advertentievrije ervaring. In het nieuws: Volgens de Wall Street Journal zal Meta ongeveer 10 euro per maand vragen voor de advertentievrije versies van Instagram en Facebook. Zoom out: Meta wil zijn belangrijkste inkomstenbronnen […]
“Binnenkort tegen betaling geen advertenties meer op Instagram en Facebook”
Meta overweegt om in Europa betalende versies van Instagram en Facebook te lanceren. Wie kiest voor een betalende formule, zou niet langer advertenties te zien krijgen. Bovendien kan de techgigant zich zo in orde stellen met de Europese privacywetgeving. In het nieuws: Meta is volgens de New York Times van plan om een betaalde versie […]