Harde coronalockdowns hebben vele bedrijven ertoe verplicht telewerken te integreren. Een initiatief dat bijzonder in trek is bij werknemers. Het aantal telewerkers verdubbelde maar liefst op vier jaar tijd. Daardoor zijn er ook opvallend minder verkeersongevallen op de baan te bespeuren.
Verdubbeling aantal telewerkers
Het aantal telewerkers is de voorbije vier jaar verdubbeld, dat blijkt uit een studie van de federale overheidsdienst Mobiliteit op 1.250 werknemers.
In 2018 werkte slechts 17 procent van de mensen een dag van thuis uit. Dat is intussen tot 32 procent opgelopen. Vooral de coronacrisis is de aanleiding van deze grote boost.
- Brussel: 43 procent van alle Brusselaars werkt minstens een dag per week thuis.
- Vlaanderen: Een derde van de Vlamingen werkt wekelijks van thuis uit.
- Wallonië: 28 procent verkiest om wekelijks een dagje thuis te blijven.
Meer dan 3.000 ongevallen vermeden
Meer telewerk betekent minder verkeer op de baan, en dus minder ongevallen. Uit cijfers van het verkeersinstituut Vias blijkt dat hierdoor vorig jaar meer dan 3.000 ongevallen met letsels – waaronder 242 zwaargewonden en 35 overlijdens – werden vermeden.
Het nieuws komt positief binnen bij de FOD Mobiliteit, die telewerken de laatste tijd hevig promoot om de federale doelstelling rond ‘All for Zero’ te behalen. Een doelstelling die erop is gericht om het aantal verkeersdoden tegen 2030 te halveren en tegen het midden van deze eeuw tot nul te herleiden. Er valt namelijk nog een hele weg te gaan: het verkeer in België kostte vorig jaar het leven aan ruim 484 personen.
Nieuwe wegcode moet fietsers meer veiligheid bieden
Vanaf 1 oktober komt er een nieuwe wegcode: de middenrijbaan. Dat is een rijvak dat geïntroduceerd zal worden op wegen waar niet genoeg plaats is voor een fietspad. Daarbij zullen auto’s in het midden van de baan één rijvak delen. Enkel bij het kruisen mogen ze even opzij. Fietsers en bromfietsers zullen de rechterrijstrook moeten gebruiken. Een nieuw initiatief dat de zwakke weggebruiker meer ruimte en veiligheid moet bieden.
“Nog veel te vaak worden actieve weggebruikers het slachtoffer van ongevallen. De Wegcode moet hen een echte plek geven op de weg en meer verkeersveiligheid bieden. Door in het midden één rijstrook voor motorvoertuigen te reserveren, wordt aan weerskanten een veilige ruimte gereserveerd voor fietsers”, legt Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Mobiliteit, uit in het Belgisch Staatsblad.
Opgelet: de middenrijbaan is niet hetzelfde als een fietssuggestiestrook. In tegenstelling tot het eerste concept, mag je bij dat tweede wel over de strook rijden.
(mah)