Steeds meer socialemediagebruikers ergeren zich aan de grote hoeveelheid AI-gegenereerde content op hun feeds. Het fenomeen, dat online vaak ‘AI-slop’ wordt genoemd, dwingt grote platformen om maatregelen te nemen. Na Pinterest kondigt nu ook TikTok nieuwe functies aan om gebruikers meer controle te geven over AI-inhoud.
TikTok voegt een nieuwe controleoptie toe aan de bestaande functie ‘Onderwerpen beheren’. Via die functie kunnen gebruikers hun ‘Voor Jou’-feed al beïnvloeden door categorieën te selecteren zoals ‘Actualiteiten’, ‘Gezondheid & Fitness’ en ‘Eten & Drinken’.
De aankomende controle voor AI-gegenereerde content zal over alle categorieën heen gelden. Gebruikers zullen dus rechtstreeks kunnen aangeven dat ze minder of geen door AI gemaakte video’s willen zien, ongeacht het onderwerp.
Onzichtbaar watermerk
Hoewel TikTok benadrukt dat AI creativiteit en veiligheid kan bevorderen wanneer het verantwoord wordt gebruikt, ziet het bedrijf ook het belang van duidelijkheid voor kijkers. Daarom test het platform een onzichtbaar watermerk dat wordt toegevoegd aan AI-gegenereerde video’s.
Dat watermerk komt bovenop het bestaande beleid waarbij AI-inhoud al automatisch wordt getagd. Het moet voorkomen dat gebruikers misleid worden door content die door kunstmatige intelligentie werd gemaakt maar niet als zodanig herkenbaar is.
