Volgens de nieuwe Highway Code mogen Britten binnenkort naar de tv kijken terwijl ze in een zelfrijdende auto zitten. Een smartphone gebruiken blijft echter verboden.
Hoewel er nog geen zelfrijdende auto’s op de baan mogen in het Verenigd Koninkrijk, heeft de regering beslist om nu al enkele nieuwe verkeersregels bekend te maken. Later dit jaar zouden autonome auto’s er voor het eerst rijden.
“Belangrijke mijlpaal”
De nieuwe regels houden in dat automobilisten op ingebouwde schermen in zelfrijdende auto’s naar de tv mogen kijken. Als de auto crasht terwijl de ‘bestuurder’ van de zelfrijdende auto naar een film kijkt, kan de verzekeraar verantwoordelijk worden geacht voor het ongeval. Die beslissing werd genomen op basis van een aanbeveling van de Law Commission, een gerechtelijk adviesorgaan.
Smartphonegebruik blijft wel verboden. Bestuurders moeten ook bereid zijn om de controle over voertuigen terug te nemen wanneer daarom wordt gevraagd, zoals bij het nemen van een afslag.
De aanpassing van de verkeersregels is volgens de minister van Transport Trudy Harrison een “belangrijke mijlpaal zal zijn in onze veilige invoering van zelfrijdende voertuigen”.
“Deze opwindende technologie ontwikkelt zich in hoog tempo hier in Groot-Brittannië. Wij zorgen ervoor dat we een sterke basis hebben voor bestuurders, wanneer deze technologie de weg op gaat”, zei ze in een verklaring.
“Op die manier kunnen we het reizen voor iedereen verbeteren en tegelijkertijd de economische groei in het hele land stimuleren en de plaats van Groot-Brittannië als mondiale wetenschappelijke supermacht veiligstellen.”
Volledig wetgevend kader in 2025
De nieuwe regels volgen op een openbare raadpleging en zouden niet voor lange duur zijn. Een volledig wetgevend kader wordt verwacht in 2025.
Zelfrijdende auto’s zullen waarschijnlijk voor het eerst toegelaten worden bij het rijden met lage snelheid op snelwegen, wanneer er file is dus. In april vorig jaar sprak het ministerie van Transport (DfT) daar al over. Handsfree rijden op drukke snelwegen zou worden toegestaan voor voertuigen die binnen de rijstroken kunnen blijven.
“Bestuurderloze auto’s beloven een toekomst waarin het aantal doden en gewonden op onze wegen aanzienlijk wordt teruggedrongen”, Steve Gooding, directeur van de RAC Foundation. Maar hij waarschuwt tevens dat er een “lange overgangsperiode” kan zijn waarbij bestuurders “een groot deel van de verantwoordelijkheid voor wat er gebeurt” op zich moeten blijven nemen.
“Voertuigfabrikanten en verkopers zullen een cruciale rol moeten spelen om ervoor te zorgen dat hun klanten volledig op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de auto’s die ze kopen en de regels die daarvoor gelden”, aldus Gooding.
(evb)