Uber aangeklaagd voor discriminatie van passagiers met handicap: “Dienst geweigerd aan mensen met rolstoel of hulphond”

Uber ligt opnieuw onder vuur in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft donderdag een klacht ingediend tegen het techbedrijf wegens systematische discriminatie van mensen met een handicap. Volgens de aanklacht weigeren Uber-chauffeurs regelmatig ritten aan mensen met hulphonden of rolstoelen, en worden onterechte kosten aangerekend aan deze gebruikers.

In de ingediende klacht stelt het ministerie dat Uber-chauffeurs geregeld weigeren om mensen met een beperking mee te nemen. Dat zou onder andere gebeuren bij reizigers met assistentiehonden, mensen in rolstoelen of gebruikers met beperkte mobiliteit.

Daarbovenop zouden chauffeurs en het platform zelf onterecht schoonmaakkosten aanrekenen voor hulphonden, en annuleringskosten voor ritten die zij zelf weigerden uit te voeren. Volgens de klacht zouden sommige chauffeurs ook verbaal agressief zijn geweest tegenover mensen met een beperking en hun redelijke verzoeken hebben genegeerd – zoals vooraan mogen zitten om gemakkelijker in en uit te stappen.

Ernstige gevolgen voor slachtoffers

Het ministerie stelt dat deze praktijken niet alleen in strijd zijn met de Amerikaanse Wet voor Gehandicapten (ADA), maar ook “aanzienlijke economische, emotionele en fysieke schade” hebben toegebracht aan de betrokken personen. De rechtszaak is bedoeld om deze overtredingen te stoppen en om Uber te verplichten tot structurele veranderingen in zijn beleid en trainingsprogramma’s.

De aanklacht bevat getuigenissen van minstens 17 mensen die slachtoffer zouden zijn geweest van discriminatie. Zo wordt het verhaal gedeeld van een zevenjarige jongen uit de Bronx, die een been mist en door een chauffeur werd geweigerd nadat die vroeg of hij een rolstoel had. In een ander geval zou een Golfoorlogveteraan zijn vlucht hebben gemist omdat een Uber-chauffeur hem en zijn hulphond niet wilde meenemen naar de luchthaven.

Ook een blinde gebruiker met een geleidehond zou binnen korte tijd vier verschillende annuleringen hebben gekregen van chauffeurs die niet met de hond wilden rijden.

Uber ontkent

Uber heeft intussen gereageerd op de aanklacht en ontkent de beschuldigingen. Het bedrijf benadrukt dat het zich inzet voor toegankelijkheid en dat het een nultolerantiebeleid hanteert tegen chauffeurs die ritten weigeren aan mensen met een handicap. “Iedere gebruiker, ook zij die assistentie nodig hebben, verdienen een veilige, respectvolle en gastvrije ervaring op ons platform”, zegt Uber in een officiële verklaring.

Wat eist het ministerie?

De Amerikaanse overheid vraagt in de rechtszaak om:

  • Een verbod op verdere ADA-overtredingen door Uber,
  • Schadevergoedingen voor de slachtoffers,
  • Een civiele boete voor het bedrijf,
  • En verplichtingen voor Uber om zijn beleid en opleiding voor chauffeurs te verbeteren.
Meer
Lees meer...