Unizo: “Slechts vier op tien webshops van lokale handelaren zijn rendabel”

Online shoppen blijft populair, maar zowel voor consument als handelaar is het uitkijken. De consument wordt soms het slachtoffer van malafide praktijken, de handelaar kan niet altijd meestappen in het e-commerceverhaal. Chiel Sterckx, retailexpert bij Unizo, legde aan Business AM uit wat de uitdagingen zijn.


Beluister hier het volledige gesprek met Chiel Sterckx:


De essentie: Het is voor lokale handelaren nog altijd lastig om hun webshops ook rendabel te houden. Dat heeft vooral te maken met de hoge loonkosten in ons land. Unizo blijft daarom ook oproepen om lokaal te blijven kopen. Dat hoeven daarom niet enkel Belgische producten te zijn.

  • Sterckx: “Lokaal kopen wil niet zeggen dat je enkel Belgische producten koopt. Er zijn zoveel verschillende lokale winkels, zelfstandige ondernemers die ook heel veel internationale merken aanbieden en zij hebben hun kanalen via agentuur, invoerders en leveranciers om dan die taken voor jou als consument over te nemen. In dat opzicht blijft lokaal kopen de veiligste optie.”
  • “Als we op Europees niveau de kaart trekken van cybersecurity, het heel strikt opvolgen van malafide praktijken, zowel on- als offline, dan zetten we een hele mooie stap vooruit. Voeg daar dan de sensibilisering naar consumenten aan toe om de gedachten van de consument op lokaal, Belgisch en Europees winkelen te versterken, dan zijn we al een hele stap verder.”

Webshops niet rendabel

  • “Uit ons e-commercerapport blijkt dat maar 41 procent van de webshops bij lokale winkeliers rendabel is. Dat is gigantisch laag. Dat komt door de loonkosten, we hebben nog altijd een loonkostenhandicap ten opzichte van het buitenland en de buurlanden”, geeft Sterckx aan. “Daarnaast is de opstartkost voor een webshop vaak hoog en moet dat allemaal terugverdiend worden.”
  • “De switch naar ook online is zeker ingezet, maar er is nog heel veel werk aan de winkel. Niet elke winkel is ook geschikt om een webshop te runnen. Je moet niet gaan concurreren met duizenden webshops die hetzelfde product aanbieden. Als je alleen maar die race naar de bodem qua prijs gaat nastreven, dan ga je het gewoon verliezen.”

(ns)

Meer
door Redactie
Lees meer...