Vlaams Belang spendeert recordbedrag aan Facebook- en Instagramreclame vlak voor Europees verbod

Vlaams Belang heeft de voorbije maand maar liefst 327.630 euro gespendeerd aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat blijkt uit gegevens van burgergroep Adlens, via Belga. De timing is opvallend: binnen enkele weken treedt het Europese verbod van Meta op politieke reclame in werking.

Volgens de cijfers van Adlens gaf Vlaams Belang 80.000 euro meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee steekt de partij niet alleen de Belgische concurrentie voorbij, maar ook de buurlanden. In Nederland, waar partijen zich voorbereiden op nieuwe verkiezingen, bedroegen de gezamenlijke uitgaven op Meta-platformen “slechts” 160.000 euro – minder dan de helft van Vlaams Belang alleen.

Door het nakende verbod trekken alle Belgische partijen hun online campagnebudgetten nog eens open. Toch komt Vlaams Belang met kop en schouders boven de rest uit. Het lijkt op een laatste poging om zoveel mogelijk kiezers te bereiken via de sociale mediakanalen van Meta, voor die deur definitief dichtgaat.

Waarom komt er een verbod?

Het besluit van Meta is een rechtstreeks gevolg van de Europese verordening inzake transparantie en doelgerichtheid in politieke reclame (TTPA). Die wet schrijft striktere regels voor rond etikettering, controle en targeting van politieke advertenties. Volgens Meta zorgen die regels voor zoveel juridische en operationele complexiteit dat naleving “onhoudbaar” wordt. Ook Google kondigde intussen aan om politieke advertenties volledig te bannen in EU-landen.

Meer
Lees meer...