Vlaamse partijen spenderen bijna 1,8 miljoen euro aan advertenties op sociale media

Uit onderzoek blijkt dat Vlaamse politieke partijen opnieuw grote sommen geld uitgeven om hun boodschap via Facebook en Instagram te verspreiden. Vlaams Belang spant daarbij de kroon, maar ook andere partijen volgen met aanzienlijke budgetten.

Uit cijfers van onderzoeksbureau AdLens, ingezien door Het Laatste Nieuws, blijkt dat Vlaamse politieke partijen in totaal bijna 1,8 miljoen euro hebben uitgegeven aan advertenties op de platformen van Meta, waaronder Facebook en Instagram. Dit bedrag maakt deel uit van een totaal van bijna 3 miljoen euro dat door alle Belgische partijen samen werd uitgegeven aan sociale media-advertenties.

Grote verschillen tussen de partijen

Het Vlaams Belang blijkt de grootste spender te zijn. De partij gaf maar liefst 516.593 euro uit aan advertenties. Op de tweede plaats staat N-VA met 297.150 euro, gevolgd door Vooruit, dat 214.203 euro spendeerde aan zijn online campagnes. Cd&v gaf 199.459 euro uit, terwijl Groen met 144.943 euro en PVDA met 107.626 euro iets minder budget beschikbaar hadden. Open Vld gaf met 81.938 euro het laagste bedrag uit.

De verdeling van deze budgetten is niet geheel verrassend. Zo heeft Vooruit-voorzitter Conner Rousseau een aanzienlijke aanhang op Instagram, en is Vlaams Belang erg actief op Facebook. PVDA lijkt zich meer te richten op TikTok, wat hun lagere uitgaven aan Meta-advertenties kan verklaren. De recente verkiezingsnederlagen van Groen en Open Vld hebben ook hun impact gehad op de budgetten van beide partijen, die te kampen hebben met financiële beperkingen en personeelsinkrimpingen.

Focus op grote steden

Antwerpen kreeg het grootste aandeel van het Vlaamse campagnebudget. In totaal werd er bijna 200.000 euro uitgegeven aan advertenties gericht op de inwoners van de grootste stad van Vlaanderen. Dit is te verklaren door het strategische belang van Antwerpen in de verkiezingen.

Meer
Lees meer...