Het gonst van de bedrijvigheid in de niche van elektrische luchttaxi’s. Er wordt gewerkt aan een netwerk van luchthavens en Parijs gaat vliegende taxi’s uittesten tijdens de Olympische Spelen van 2024. Nu kondigt het Chinees-Duitse bedrijf AutoFlight aan te mikken op 2025 als startjaar voor een Europese dienst.
De elektrische luchttaxi kreeg Prosperity I als naam en heeft een actieradius van 250 kilometer. Er kunnen drie passagiers in, naast de piloot. De taxi zal aan 180 kilometer per uur vliegen.
Van drone naar luchttaxi
De onderliggende techniek voor het opstijgen en landen heet eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing). Dat betekent dat ze verticaal kunnen opstijgen en landen zoals een helikopter. In de lucht hebben ze meer weg van een klein vliegtuig. Een ander verschil met een klassieke helikopter is het lawaai: de elektrische Prosperity I zou nauwelijks hoorbaar zijn.
De Chinese producent AutoFlight was tot nu toe vooral gespecialiseerd in drones, die per definitie onbemand zijn. Prosperity I wordt het eerste bemande vliegende voertuig van het bedrijf.
AutoFlight, dat met Team Global van de Pools-Duitse techinvesteerder Lukasz Gadowski een grote Europese aandeelhouder heeft, opende recentelijk zijn Europese basis in het Duitse Augsburg. Het hoofddoel: de nodige certificaties, onder meer voor de veiligheid, bekomen van de Europese luchtvaartautoriteiten tegen 2025.
Mark Henning, een voormalige directeur bij vliegtuigbouwer Airbus, gaat de Europese afdeling leiden, zo kondigde het bedrijf dinsdag aan. De Duitser was bij Airbus onder meer actief in de divisie Helikopters.
Prijskaartje
De eerste testen voor de Europese markt kunnen al volgend jaar plaatsvinden, als voorbereiding op een mogelijke commerciële uitrol in 2025. Er komen op verscheidene plaatsen in Europa locaties voor proefvluchten.
En het prijskaartje voor een rit? Volgens het bedrijf moet een taxirit Augsburg-München (57 kilometer) mogelijk worden voor 50 euro per persoon.
(ns)