Jij hebt een favoriete kleur Skittle? Onzin! Wie religieus wegblijft van één kleurtje Skittle, M&M of zelfs frisdrank, wordt gewoon op het verkeerde been gezet door clevere marketeers die geld willen besparen. Da’s de aardverschuivende conclusie van een psycholoog. En effectief: het geheim van de verschillende Skittles-smaken zit alleszins niet in het snoepje zelf.
Heb jij een hekel aan groene Skittles of blauwe M&M’s? We willen je niet ongerust maken, maar dat zit eigenlijk echt in je hoofd. ’t Is te zeggen: een psycholoog aan de Brandeis-universiteit in Massachusetts heeft bewijs gevonden waardoor we wel denken dat we een andere smaak krijgen.
Ruikt anders, smaakt hetzelfde
Voor de duidelijkheid: elk Skittle-snoepje is gemaakt van dezelfde formule. Elk snoepje is een combinatie van citroen-, groene appel-, bosbes-, sinaasappel-, aardbei- en cherry cola-smaken. Wat wel verschilt is het kleur én de geur. Een gele Skittle zal wel degelijk naar citroen, de paarse naar bosbessen ruiken, enzoverder. Volgens een aantal principes zorgt dat er ook meteen voor dat we denken dat elke Skittle anders smaakt.
“Onze hersenen zijn eraan gewend om verschillende sensaties tegelijk te verwerken”, zegt neuropsycholoog Don Katz. “Bijvoorbeeld, de kleur geel associeer je met citroen en een citroengeur en een licht zure smaak. Als we twee van die drie signalen aangeboden krijgt, gaan je hersenen automatisch het derde, de smaak, invullen.” Omdat elke smaak ook wel degelijk in het snoepje zit, vullen je hersenen ook de juiste smaak in.
Dure snoepjes, lekkere snoepjes
Hoe meer je betaalt voor je snoepje, hoe groter de kans dat je Skittle ook effectief een andere smaak heeft: “Er zijn wat fruitsnoepjes die wel degelijk een verschil steken in hun smaken. Gummybeertjes bijvoorbeeld, doen dat soms wel. Maar dat kost natuurlijk veel geld.”
En daar komt het uiteraard op neer. “De mensen van Skittles, die veel slimmer zijn dan de gemiddelde consument, snapten dat het veel goedkoper is om dingen er anders te laten uitzien en ze anders te laten ruiken dan om ze juist te sorteren en er extra smaakstoffen in te steken. Conclusie: ze hebben verschillende geuren en kleuren, maar ze smaken allemaal exact hetzelfde.”
Overigens, voor wie het zich mocht afvragen, en nog steeds overtuigd is van het feit dat je een favoriete smaak Skittle hebt: ja, er zitten echt meer gele Skittles in elk zakje.
Ook in drankjes en M&M’s
Maar als ze dat truucje bij Skittles proberen, dan toch ook vast bij andere merken? Dat kan Katz ook bevestigen. “In principe is dit toepasbaar op vele snoepjes. M&M’s, bijvoorbeeld, maar ook limonade.” Vandaar dat ook de reclame voor lightdrankjes steeds in lichtere kleuren is. Die associëren we in ons hoofd namelijk ook met een minder gesuikerde smaak.”