YouTube consumeert ruim 250 miljoen uur muziek per dag

Elke dag wordt op het platform van YouTube 250 miljoen uur muziek geconsumeerd. Dat blijkt uit cijfers die door Robert Kyncl, chief business officer van YouTube, tijdens de Royal Television Society Cambridge Convention naar voor werden gebracht.

Kyncl specifieerde dat nog 50 procent van de tijd die consumenten op het platform van YouTube doorbrengen, besteed wordt aan content die door de gebruikers zelf is gecreëerd. Nog eens 25 procent gaat naar content die door mediabedrijven is aangebracht.

Belangrijk

De resterende 25 procent bestaat uit muziek. Eerder maakten woordvoerders van Google, het moederbedrijf van het videoplatform, bekend dat tijdens het tweede kwartaal van dit jaar op YouTube dagelijks meer dan één miljard uur content werd bekeken. Dit betekent dat dagelijks op YouTube minstens 250 miljoen uur muziek wordt geconsumeerd.

“Deze cijfers tonen de positie die YouTube binnen de muziekwereld heeft opgebouwd, ondanks de aanwezigheid van gespecialiseerde streaming-platformen zoals Spotify, Apple Music en Amazon Music”, merken analisten van de nieuwssite DigitalMusicNews op. “Bovendien vechten ook satellietradio, traditionele audio, podcasts en andere vormen van audio-entertainment voor een plek op de muziekmarkt.”

De analisten voegen eraan toe dat bovendien ook een deel van de user-generated-content op het platform muziekactiviteiten omvat, waardoor het totale aandeel van muziek op YouTube in werkelijkheid tot meer dan een kwart van de tijd oploopt.

“Er zijn trouwens nog een aantal signalen die erop wijzen dat muziek een cruciaal onderdeel vormt van de content die op YouTube wordt aangeboden”, merken de analisten op. “Daarbij kan ook verwezen worden naar statistieken van analist Hootsuite, waaruit duidelijk blijkt dat songs de belangrijkste categorie vormen die op de zoekmachine van het platform worden ingevoerd.”

Inkomsten

Kyncl merkte verder nog op dat YouTube op het gebied van inkomsten momenteel op hetzelfde niveau staat als Netflix. “Maar in elk geval groeien we sneller dan Netflix”, benadrukte hij. YouTube boekte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 7 miljard dollar inkomsten uit reclame. Dat was 83 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Tijdens het eerste kwartaal was er sprake van een groei met 49 procent tot 8 miljard dollar. In die inkomsten zijn bovendien de abonnementen van YouTube Music en YouTube Premium nog niet inbegrepen.

Netflix boekte het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 7,3 miljard pond. Dat was 19 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Tijdens het eerste kwartaal was er gewag gemaakt van een stijging met 24 procent tot 7,2 miljard dollar.

Meer
Lees meer...