Zakelijk gebruik van ChatGPT daalt voor het eerst sinds lancering

Voor het eerst sinds de lancering eind 2022 is het zakelijke gebruik van ChatGPT gedaald. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van softwarebedrijf Netskope. De terugval is klein, maar wel symbolisch, want het markeert een breekpunt in de dominantie van de populaire chatbot van OpenAI. Oorzaak? De opkomst van steeds krachtigere AI-concurrenten.

Volgens Netskope gebruikte in juli 2025 nog 78 procent van de bedrijven wereldwijd ChatGPT. In februari was dat nog 80 procent. Het is de eerste geregistreerde daling in zakelijk gebruik sinds de lancering van de chatbot. Ondanks de lichte daling blijft ChatGPT wel de populairste AI-tool op de markt.

Concurrenten winnen terrein

De daling komt er vooral door de groeiende populariteit van concurrenten zoals Gemini (Google) en Copilot (Microsoft). Die tools zijn steeds beter geïntegreerd in bestaande platforms zoals Office 365, Github en Google Workspace. Dat maakt ze aantrekkelijker voor bedrijven die AI willen inzetten binnen hun bestaande workflows.

Toch blijft ChatGPT voorlopig de koploper. Gemini wordt momenteel gebruikt door 55 procent van de bedrijven, Microsoft Copilot door 37 procent. Andere snelgroeiende spelers zijn Claude (van Anthropic), Perplexity AI, Grammarly en Gamma AI.

AI-gebruik stijgt, net als het dataverkeer

Ondanks de lichte terugval voor ChatGPT, neemt het gebruik van AI op de werkvloer in het algemeen nog altijd fors toe. Maar liefst 90 procent van de bedrijven moedigt hun personeel actief aan om AI-tools te gebruiken.

Dat zorgt voor een sterke toename van het aantal prompts en het bijhorende dataverkeer. In 2025 versturen bedrijven gemiddeld 7,7 gigabyte per maand naar AI-platforms, tegenover 250 megabyte in 2024. Dat is een stijging met een factor 30.

Meer
Lees meer...