De grote verzekeraars en pensioenfondsen lanceren een campagne om jongeren bewust te maken van het aanvullend pensioen, de pensioenspaarpot die ze kunnen opbouwen via het werk.
Zombiefilmpje moet jongeren doen nadenken over aanvullend pensioen
Waarom is dit belangrijk?
Voor de meeste jongeren is het aanvullend pensioen via het werk ondoorzichtige materie, zo blijkt uit onderzoek.Waar het over gaat: Wie een job heeft, kan een bijkomend pensioen opbouwen via het werk, als aanvulling op het wettelijke pensioen. Het gaat om een van de vier pensioenpijlers.
- Er bestaan twee grote systemen: stortingen in een groepsverzekering of in een pensioenfonds, afhankelijk van het bedrijf en de sector. De stortingen komen vooral van de werkgever, en vormen zo een onderdeel van het totale verloningspakket, maar kunnen soms ook van de werknemer komen.
- Voor zelfstandigen bestaat het fiscaal voordelige systeem van het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ).
De boodschap: Met een gezamenlijke campagne willen Assuralia en PensioPlus, de federaties van respectievelijk de verzekeraars en de pensioenfondsen, jongeren aanzetten om toch al eens na te denken over hun bedrijfspensioen.
- “Het einde van de wereld is nog niet voor morgen, denk daarom vandaag al aan je pensioen”, is de boodschap van een 30 seconden-spot die op Facebook, Instagram, YouTube, VTM Go en RTL Play gelanceerd wordt.
- De verzekeraars en pensioenfondsen hopen dat jongeren de administratie rond het bedrijfspensioen niet zomaar zullen ondergaan, maar ook actief hun pensioensituatie in het oog zullen houden.
- “De campagne wil bij de doelgroep de reflex kweken om het onderwerp, minstens op sleutelmomenten in de carrière, te bespreken met hun huidige of toekomstige werkgever”, klinkt het.
Nog enkele cijfers:
- Volgens de marktstudie van beide federaties geeft de generatie jonger dan 40 jaar zichzelf amper 5 op 10 voor pensioenkennis en pensioenplanning.
- De overheidswebsite www.mypension.be biedt informatie over zowel het wettelijk als het aanvullend pensioen. Vorig jaar waren slechts 20 procent van de bezoekers jonger dan 45 jaar.
(nd)