19 redenen waarom taalleerkrachten het extra zwaar hebben

Als taalleerkracht moet je continu andere werkvormen gebruiken, keihard differentiëren, oneindig veel eindtermen volgen én het moet ook nog allemaal ‘plezant’ blijven voor de leerlingen! Een taal aanleren is een zeer lang proces en jij moet ervoor zorgen dat ze straks hun plan kunnen trekken. Hier zijn 19 redenen waarom taalleerkrachten het extra zwaar hebben: 

1. Naast het aanleren van kennis staan er nog vier JOEKELS van vaardigheden op jou te wachten …

Ja hoor, een taalvak is niet zomaar een vak!

2. Schrijfvaardigheid: NIETS zo tijdrovend als het verbeteren van een opstel of boekbespreking

Waarbij je natuurlijk checkt op inhoud, spelling, creativiteit, vlotheid, woordenschat, zinsbouw, …

3. Of luistervaardigheid, waarbij één enkele opdracht het hele uur vult

Vermits de leerlingen drie keer moeten luisteren. Tijdrovend? Neen hoor.

4. En dan is er ook nog spreekvaardigheid, waarbij álle 23 leerlingen tijdens het tweede lesblok aan de beurt moeten komen

En waarbij jij niet alleen let op de gebruikte woordenschat, maar ook op: uitspraak, intonatie, originaliteit, vlotheid, …

5. Of gespreksvaardigheid – in groepjes van vier – waarbij het lawaai elke seconde met 100 decibel toeneemt

“Jullie praten in fluistertoon, oké?”

6. Je denkt en spreekt voortdurend in een andere taal

Tenzij je in je eigen taal lesgeeft, natuurlijk!

7. Of je spreekt héél erg mooi (algemeen) Nederlands

Met ‘je’ en ‘jij’ en een resem authentieke spreekwoorden.

8. Je geeft veel vaker toetsen dan andere leerkrachten

Omdat herhaling voor jouw vak het állerbelangrijkste is!

9. Waardoor leerlingen beginnen zagen terwijl je hen eigenlijk HELPT

Want ze moeten het tóch kennen voor de examens.

10. Hoewel jij houdt van een lesje ‘harde’ grammatica, is het allesbehalve populair bij de leerlingen

Om niet te zeggen dat ze het haten.

11. En je hebt je ze ook nog nooit ‘hoera’ weten roepen als de nieuwe woordenschat zijn intrede deed

Maar ook dat gaat er meestal langs de ene kant in en langs de andere kant weer uit.

12. De kans is ook groot dat er een native speaker in jouw les zit

“Zijn er leerlingen die tweetalig zijn opgevoed?” HELAAS!

13. Waardoor de stress al eens durft toenemen als je twijfelt aan een woord 😉

Maar dan kan je het natuurlijk altijd even vragen aan die leerling! 😉

14. Tot zo ver het taalkundige gedeelte … er staat ook nog een hoop cultuur op jou te wachten

Joepie!

15. Gaande van steengoed theater tot typische eetgewoontes van het land

Gelukkig valt dit meestal wél in goede aarde bij de leerlingen.

16. Of topliteratuur, waarop al jouw leerlingen zitten te wachten

“Wacht maar, laten zijn jullie mij dankbaar.”

17. Er wordt natuurlijk ook verwacht dat je minstens één keer per jaar een ‘dolle’ culturele uitstap organiseert

Naar een museum, naar het theater of helemaal naar het buitenland!

18. Het aantal uren in een schooljaar komt NOOIT overeen met de uren die je eigenlijk nodig hebt

Terwijl er NOOIT genoeg geleerd kan worden over taal.

19. Net zoals het leerplan van jou verwacht dat je mooi alle eindtermen haalt, ook al vallen er 28 lessen weg

Maar dat lukt wel hoor, tijd zat!

Maar van een hoge werkdruk is er absoluut geen sprake, want je hebt “massa’s vakantie” hé!

Zeg nu nog eens dat leerkrachten véél vakantie hebben.